E-böcker står för hela ökningen, medan försäljningen av fysiska böcker fortsätter minska. Foto: TT

Ny rapport: Bokförsäljningen ökar i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Bokförsäljningen i Sverige ökade med 6,2 procent i kronor räknat under det första halvåret 2018 jämfört med samma period förra året, enligt statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Förklaringen till uppgången är att försäljningen har ökat starkt i digitala abonnemangstjänster och i internetbokhandeln.

Digitala abonnemangstjänster som Storytel, Bookbeat och Nextory har ökat sin försäljning med 36,9 procent, i kronor räknat. Under samma period har internetbokhandeln (ihopslagen med bokklubbar) ökat med 7,5 procent.

Fysiska böcker backar

För den fysiska bokhandeln går det inte lika bra. Där minskade försäljningen med 5,2 procent och i dagligvaruhandeln dök bokförsäljningen med 5,8 procent.

”Allt större andel av bokförsäljningen sker digitalt. Nu är knappt fyra av tio böcker som konsumeras i Sverige sålda i digitala abonnemang”, säger rapportförfattaren Erik Winberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.