SVT:s litteraturkritiker Ulrika Milles. Foto: SVT

Ulrika Milles kommenterar Sandbergs Augustpris

Uppdaterad
Publicerad

I höstas avslutade Kristina Sandberg sin svit om kvinnornas svenska 1900-tal med romanen ”Liv till varje pris”. Nu har den fått Augustpriset i kategorin skönlitteratur.

När jag läste första delen av Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik tänkte jag på den svenska arbetarlitteraturens tidiga röster, och samtidigt på Virginia Woolf. 

I andra världskrigets folkhem är hemmafrun Maj en klassresenär som aldrig kommer att få nyckel till ett eget rum. Simone de Beauvoir kallade det immanens: kvinnors evighetsarbete i hemmet. Betty Friedan skrev i början av 60-talet om problemet utan namn, och döpte det till ”den kvinnliga mystiken”. Läkarna frågade kvinnor med ”nervproblem” varför de inte var nöjda. De hade ju allt: make, barn, ett hem att vårda!

Augustpriset 2014

Berättelsen om Maj i ”Att föda ett barn”, ”Sörja för de sina” och nu prisvinnaren ”Liv till varje pris” är på en gång folklivsskildring, epokstudie och politisk rapport. 

Trilogin om Maj handlar om renhet: om den tysta kunskapen som 1900-talets kvinnor hade för att kunna tvätta bort allt som kunde avslöja lögner och rädsla. En livsuppgift som bara noterades om den inte utfördes. Maj och hennes systrar fostrade de nya människorna, och de gifta männen, och när det var gjort slängdes de bort av ett samhälle som såg hemmafruar som pinsamma parasiter.

Visst är det en symbolisk skildring av vad ett samhälle bygger på, men inte räknar med, det privata, det kroppsliga, beroendet. Men allra mest en isande studie i självföraktet som klassamhället väcker hos den som inte räknas. Diskbänksexistentialism som blänker som en spegel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Augustpriset 2014

Mer i ämnet