Bonniers om Aftonbladets granskning: ”Vi följer rapporteringen med stort intresse”

Uppdaterad
Publicerad

Nu kommenterar Bonnier AB:s kommunikationsdirektör Aftonbladets rapportering om mediekoncernen Bonnier.

– Vi följer rapporteringen med stort intresse, berättar Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Bonnier AB för Kulturnyheterna.

Aftonbladets kultursida sjösatte tidigare i veckan en granskning av Bonniersfären och dess roll i det svenska medielandskapet. Dagens Aftonbladetartikel har till exempel rubriksatts med orden ”Målet: Krossa småföretagen”.

– Det har varit en bredsida med ett ganska högt tonläge och jag vet inte om det främjar en god debatt, menar Lyth.

”Mångfalden har ökat”

Kritikerna i Aftonbladet och på SVT Debatt har riktat in sig på Bonnierbolagens dominerande ställning i Sverige. Men Mårten Lyth anser inte att mångfalden på mediemarknaden är hotad.

– Medielandskapet ser annorlunda ut, jämfört med tidigare. Jag tycker snarare att mångfalden har ökat på senare år. Jag känner inte igen den bilden.

Hur ser ni på att Aftonbladet valt fokus just på er och inget annat mediebolag?

– Det får du fråga Åsa Linderborg (kulturchef på Aftonbladet, reds anm.) om.

Lyth poängterar vid flera tillfällen att han tycker att det är bra att mediebolag som Bonnier granskas. Samtidigt ser han att tendensen konsolidering och uppköp är något som gäller även för Bonniers konkurrenter och han nämner i det sammanhanget KF-koncernen och Stampen.

Har någon från Bonnier AB blivit erbjuden att kommentera artiklarna i Aftonbladet?

– Nej, inte från vår sida. Och jag känner inte till att någon annan som blivit uthängd heller blivit det.

Kulturnyheterna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.