Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Britney-regissören: ”En hyllning till femininiteten”

Py Huss-Wallin har regisserat ”Britney” på Turteatern. Foto: Turteatern/KlaraG

Britney Spears har både provocerat och inspirerat sedan hon tog sig in i det populärkulturella medvetandet i slutet av 90-talet. Nu tolkas hon också på scen i föreställningen ”Britney” där popindustrin gestaltas genom fenomenet Britney Spears.

Turteaterns foajé i Kärrtorp söder om Stockholm är under ombyggnad. Mitt på golvet står en gigantisk bröllopstårta, under trappan ska det bli ett wedding chapel i sann Las Vegas-stil och utanför ingången till stora scenen står en glittrig fotovägg redan på plats. Allt ska stå klart till den officiella Britney-dagen den 5 november för då har förställningen ”Britney” ha premiär.  

– Vi har gjort ett eget Britney-land som är inspirerat av henne, säger regissören Py Huss-Wallin:

– Jag upplever att vi har haft en väldigt häftig process med ljudsättare, ljussättare, scenograf, kostymörer och maskörer där alla har varit med och bidragit med pusselbitar till det här Britney-landskapet.

Tillsammans med det kreativa teamet och de sex skådespelarna har Py Huss-Wallin kartlagt Britneys liv och utifrån en skissartat manus skapat sitt Britney-landskap.

– I det här projektet har vi tittat på Britney men i och med att vi har tittat på henne så har vi också tittat på många andra kvinnliga stjärnor. Hon är på något sätt grogrunden för den populärkultur som vi har idag.

Ett kollage i scenformat

1998 släppte Britney Spears sin ikoniska debutsingel ”...baby one more time”. Även om hon hade börjat som barnstjärna många år tidigare, var det här startskottet för hennes otroligt produktiva karriär.

2007 skapade Britney stora rubriker med sitt nyrakade huvud. Många kallade det för ett sammanbrott men regissören Py Huss-Wallin menar att det också kan tolkas som en frigörelse.

– Hon bara fortsätter att köra på. Det världen förväntade sig efter hennes stora ”meltdown” var att hon skulle dö, gå under och försvinna men hon har bara fortsatt. Det tycker jag är så inspirerande, säger Py Huss-Wallin.

– Hon kör ju sin grej även om jag vet att det är många som säger att hon är en produkt. Vi har ju tyvärr ett superförakt mot femininitet och hon är superfeminin. Tyvärr har vi satt någon slags stämpel på det som lite lågstatus. Och jag tycker bara tvärtom. Det är så jävla coolt.

I föreställningen både hyllas och ifrågasätts popindustrin och fenomenet Britney Spears genom en kollageartad kombination av musik, dans och text.

– Den som vill ha en biografi på Britney kommer att bli besviken. För vi kommer inte att kunna ge all information. Utan det som jag tillsammans med det konstnärliga teamet har gått igång på är att läsa på väldigt mycket och så har händelser och låtar satt igång en bildvärld. Vårt mål är att det ska bli en hyllning till femininiteten och den styrkan som finns i den feminina kraften. 

Spännande komplexitet

 ”Hon lärde oss alla att vara orädda” har Lady Gaga sagt om Britney Spears. Och hon bara fortsätter att inspirera nya generationer av artister samtidigt som hennes egen karriär verkar vara långt ifrån över. Hon släppte ett nytt album i somras samtidigt som hennes show i Las Vegas pågår för fullt.

– Det som är spännande med Britney är att hon är så himla många olika saker. Hon är så komplex. Hon är både den här vackra prinsessan som vi har upphöjt till skyarna och älskar, en sexsymbol och en revolutionär som har skrikit ”fuck you” till paparazzis. På något sätt har hon blivit en enorm symbol för frihet tycker jag. Människor hatar henne och människor älskar henne men ingen tycker ingenting om henne.

”Britney” har premiär på lördag, den officiella Britney-dagen, den 5 november.