Studio Midhall med sitt brädspel Beast. Foto: Oscar Fries

Deras brädspelsidé blev en succé – samlade in 5,8 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Med ett mål på 130 000 kr hoppades bröderna Midhall och deras kusin att deras brädspelsidé skulle bli verklighet. På 16 minuter var målet uppnåt. Och mer därtill.

– Vi bara sprang omkring här och skrek, säger Elon Midhall.

Intresset för brädspel växer och genom crowdfunding stöttar allt fler spelintresserade nyskapande spelidéer. För Studio Midhall i Malmö blev drömmen verklighet.

– Det kändes minst sagt overkligt, säger Aron Midhall.

– Jag tror fortfarande inte att jag har förstått det riktigt än, säger Elon Midhall.

Ett samarbetsspel  

Beast är ett samarbetsspel inom genren hidden movement och går i korthet ut på att flera spelare tillsammans jagar en annan spelare – det så kallade monstret.

Med inspiration från John Bauer och nordiska folksagor tog Aron Midhall fram det visuella materialet. Kusinen Assar Pettersson blev snart involverad och utvecklade spelet digitalt.

– Spelet handlar ganska mycket om kort och den biten kommer från Elon. Och jag ville mest göra stora läskiga monster och skog. Jag satt i min ateljé och slog ihop detta tills det funkade.

Ett engagerande community

Crowfunding har de senaste åren blivit ett allt vanligare sätt för mindre spelbolag och entusiaster att förverkliga sina idéer. Och för Studio Midhall ledde finanseringen även till att ett intensivt och engagerat community växte fram. Men att skapa ett spel från grunden har inte varit problemfritt. 

– Hur löser man att det blir flera olika språk? Vi får jättemycket kommentarer om saker som de tycker vi ska utveckla och hur sållar man i flera tusentals kommentarer? säger Elon Midhall.

Totalt har brädspelet Beast nu sålt i 20 000 exemplar och översatts till 11 olika språk.

Hör mer om spelet i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.