Från 1 juli sänks momsen på elektroniska publikationer. Foto: Daniella Backlund/SvD/TT

Digitalmomsen sänks i sommar

Uppdaterad
Publicerad

Från 1 juli sänks momsen på elektroniska publikationer, enligt en lagrådsremiss som regeringen nu beslutat om.

– En stor dag för svensk journalistik, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

Momsen på digitala publikationer är för närvarande 25 procent. Nu har regeringen beslutat att den ska sänkas till sex procent den 1 juli 2019, något som länge varit en aktuell fråga i mediebranschen eftersom allt mer av läsandet går över till nätet.

– Jag har också tjatat länge, säger Magdalena Andersson till TT, och pekar på att förslaget blev möjligt först efter att ett EU-direktiv gällande frågan röstades igenom i november i fjol.

Momssänkningen gäller digitala tidningar, tidskrifter och böcker, för vilka momsen nu kommer att ligga på samma nivå som för trycka tidningar och böcker. Sänkningen gäller dock inte publikationer som i huvudsak består av reklam, rörlig bild eller musik.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.