Filmen Dunkirk, till vänster, har gett uppsving för stadens museum och låten Despacitos musikvideo, till höger, har fått många turister att vilja besöka La Perla i Puerto Rico. Foto: TT/Skärmdump Youtube

Dunkirk och Despacito har skapat snabb kulturturism

Uppdaterad
Publicerad

Turism kopplat till musik och film kommer igång allt snabbare. Efter bara två veckor på bio började Christopher Nolans hyllade krigsdrama Dunkirk att locka turister till staden med samma namn, och sommarplågan Despacito har fått kåkstaden La Perla i konkursdrabbade Puerto Rico att leva på nytt.

Luis Fonsis sommarhit Despacito är historiens mest streamade låt och med sina knappt tre miljarder visningar håller musikvideon till den på att bli världens mest sedda på Youtube. Videons tropiska och färgglada miljö har nu börjat locka till sig besökare som själva vill uppleva inspelningsplatsen: kåkstaden La Perla i Puerto Ricos huvudstad San Juan.

– Jag kom hit på grund av Despacito. Jag ville se var de spelade in musikvideon. Det är en fin plats, jag gillar det. Jag ska se mig om. Ja, det är ett bra ställe, säger turisten Eoud Nour, från Marocko.

Även om det just nu är oklart om turismen kommer att sprida sig till hela landet, betyder den mycket för Puerto Rico som i maj som ansökte om konkurs.

”Väldigt gynnsamt för vår ekonomi”

Även Christopher Nolans hyllade krigsdrama Dunkirk har gjort sin del i att på kort tid locka turister till den franska kuststaden mest känd från massevakueringen av hundratusentals allierade soldater i maj 1940.

– Redan förra året när filmen spelades in var det väldigt gynnsamt för vår ekonomi. Inspelningen i sig pumpade nio miljoner euro in i den, säger Onno Ottevanger på Dunkerques turistbyrå.

Tack vare filmen har nu också stadens avsomnade museum fått ett uppsving och nästan fyrdubblat antalet dagliga besökare. Dessutom ordnas guidade rundturer till inspelningsplatserna och en av filmens stjärnor, båten Princess Elizabeth, som bidrog till evakueringen av tusentals soldater har i dag efter filmens premiär blivit en restaurang.

Tror på en bestående effekt

Turismföreträdare för staden Dunkerque tror att filmen Dunkirk kommer att betyda mycket för ekonomin framöver.

– Vi vet att människor fortfarande besöker Normandie efter att ha sett Saving Private Ryan och den filmen kom för nästan 20 år sedan och spelades inte ens in i Normandie. Vi tror definitivt att det kommer att ha en bestående effekt på ekonomin, säger Onno Ottevanger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.