Coronapandemin slår hårt mot reklamradion i form av minskade reklamintäkter.
Mediebyråernas förmedling av radioreklam minskade med 41,4 procent i april 2020, jämfört med samma period i fjol. Det visar Mediebyråbarometern, enligt Kulturnytt i P1.
”Det känns uppgivet”
En av de aktörer som drabbas ekonomiskt är Bauer Media, som bland annat driver radiokanalerna Rockklassiker, Mix Megapol och NRJ i Sverige, skriver Kulturnytt.
Om inte situationen förändras kan Bauer Media behöva släcka ner sina radiosändare i glesbygden.
– Det är klart att det känns uppgivet. Då tvingas vi prioritera, och en prioritering blir då att se över var vi har råd att sända i framtiden. Som det ser ut i dag skulle vi tvingas att prioritera ner i landsbygd och glesbygd, säger Ted Johansson, vd för Bauer Media, till Kulturnytt.
Står utanför regeringens stödinsatser
Och inga stöd finns att söka.
– I de direkta stöd som man ger till medier räknas av någon outgrundlig anledning inte den kommersiella radion in. Det tycker vi är både orättvist och märkligt, säger Ted Johansson.