En scen ur GTA V, som har sålt i över 32 miljoner exemplar. Foto: Rockstar/Youtube

Efter Gamergate: Så ska sexismen i spelvärlden stoppas

Uppdaterad
Publicerad

I spåren av den kontroversiella nätrörelsen Gamergate: Nu reagerar den svenska spelbranschen på sexismen. Ett internationellt jämställdhetsprojekt, genusmärkning av spel och nytt mångfaldspris för utvecklare är några av satsningarna som ska råda bot på problemen.

Det var i oktober 2014 som den svenska spelbranschen lanserade jämställdhetsinitaitivet Diversi, ett initiativ för ökad mångfald i en bransch där endast 16 procent av spelutvecklarna är kvinnor, och där flera kvinnliga spelutvecklare och spelare utsatts för näthat på grund av att de är just kvinnor.

Sex månader senare börjar resultaten ta form med flera konkreta förslag: bland annat lanserar man nu ett mångfaldspris till den svenska spelutvecklare som jobbar med frågan på bästa sätt, som kommer att delas ut på Comic Con Gamex i Malmö i höst.

Gamergate

– Vi vill att människor ska känna sig mer välkomna till branschen och till spelutbildningar. Konkret vill vi jobba in jämställdhetstänk i spelorganisationer, och belöna och belysa de initiativ som görs, säger Albertina Sparrhult, projektledare för Diversi.

Genusmärkning av spel

Samtidigt har arbetet med spelbranschens kommande genuscertifiering av spel burit frukt. Genusmärkningen har fått namnet ”Spektrum X”, och ska fungera ungefär som ISO-certifieringen för miljömedvetna företag.

– Många verkade tro att vi skulle ha en kommitté som godkänner vilka spel som är okej eller inte när vi började prata om detta, men så är det inte. Hur genusmärker man Candy Crush Saga, där man samlar godis, till exempel?, säger Per Strömbäck, talesperson för Svenska Spelbranschen.

– Man får titta på arbetsprocessen: Finns det genustänk i här? Tanken är att ta fram en industristandard för de här frågorna, som ska kunna fungera som en checklista eller som en utbildning i allt från karaktärsutveckling till handling, fortsätter han.

Internationellt intresse

Samtidigt fortsätter Diversis arbete med att utbilda och föreläsa om mångfald hos svenska spelutvecklare, utbildningar och spelarföreningar. Ett initiativ som nu fått internationell uppmärksamhet, enligt Per Strömbäck.

– Nu vill man kopiera det här formatet, vi har fått frågor från både Kanada och USA, bland annat från spelutvecklarorganisationen IGDA (International Game Developers Association reds. anm.), det är oerhört glädjande.

Samtidigt har diskriminering av kvinnliga spelare varit ett välkänt problem inom spelbranschen i över ett decennium, långt före Gamergate. Varför har man inte agerat tidigare?

– Du har rätt i att det här varit känt länge, och det är frustrerande att vi inte kommit igång tidigare. Jag tror att mycket kritik mot spel genom åren – att man skulle programmeras till kallblodig mördare om man spelar kriggspel till exempel – har fört med sig en attityd om att all kritik mot spelvärlden är orättfärdig. Det har lett till att det har tagit längre tid än önskvärt. Vi kan inte ändra historien, däremot kan vi försöka göra framtiden bättre, säger Per Strömbäck.

Vad är Diversi?

Diversi är ett samarbete mellan den svenska spelbranschen, forskningsföretaget Praxikon och statliga Vinnova, som stöttar initiativet ekonomiskt. Organisationens målsättning är att främja mångfald i spelbranschen genom att hålla föreläsningar, lyfta fram kompetens och lyckade mångfaldssatsningar i branschen och fungera som en plattform där bransch, spelutbildningar och spelare kan diskutera frågor som jämställdhet och sexism.

– Det handlar om att företagen behöver en bredare kompetens för att hänga med när deras målgrupp utvecklas och blir större. Det är en demokratifråga: nu är spel ett medium som når ut till alla, så är inte rätt att den ska göras av en smal grupp, säger Albertina Sparrhullt, projektledare på Diversi.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gamergate

Mer i ämnet