Neneh Cherry och Sarah Klang vann priser på Grammisgalan. Foto: Christine Olsson/TT

Grammisgalan 2019: En seger för den sorgsna, långsamma och personliga musiken

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Seinabo Sey och Robyn blev Grammisgalans stora vinnare med två tunga priser vardera. Men årets överraskning och genombrott stod Z.E för. En rappare som för ett år sen var okänd för många, men som ikväll kammade hem priset för årets artist helt utan storbolag eller PR i ryggen.

Tali da Silva

Kulturjournalist

Att Tenstarapparen Z.E vann årets artist blev galans stora – och glädjande – skräll. Många hade nog räknat med att han skulle ta hem årets hiphop. Men att grammisjuryn skulle visa sig vara så pass framåtlutad att den gav honom priset för årets artist var det nog få som trodde. Att en rappare utan något stort skivbolag i ryggen, och som för många var helt okänd för bara ett år sedan, seglar förbi kategorier som årets hiphop och årets nykomling och går rakt in som årets artist, var lika oväntat som kul. Och helt rätt. Trots avsaknaden av skivbolag och PR har han en gigantisk publik och han har jobbat dubbelt. Under 2018 släppte Z.E inte ett utan två album med kaxiga, gnistrande låtar.

I övrigt är det tydligt att det är den sorgsna musiken med de ärliga och personliga texterna som tagit storslam. Och 2018 har definitivt varit den långsammare musikens år.

Årets textförfattare Seinabo Sey som gjort årets album (I'm a dream) sjunger med en av rikets vackraste röster om att förlora en förälder och om att vägra leva upp till allas förväntningar. Robyn vann både årets låt och årets pop med sin efterlängtade comeback efter åtta år: Albumet Honey är förvisso klubbigt men på samma gång både mjukt och hjärtskärande om saknad och om en jobbig separation.

Även Sarah Klang som vann årets alternativa pop gör mörk och sorglig men vacker och bombastisk musik om kärlek. Det är en stor förändring från föregående år när Zara Larsson vann både årets album, årets artist och årets låt med sin snabbare, mer lättsamma partypop. Att Neneh Cherrys Broken politics dessutom tog hem årets elektro/dans, en priskategori där vi vant oss vid vinnare som gör betydligt klubbigare upptempo-musik, gör trenden ännu tydligare.

Men att varken Fricky eller Cherrie som båda gjort gigantiska avtryck på musikåret 2018 inte vann ett enda pris på årets gala är inget annat än ett misslyckande. Det har länge tjatats om att det behövs en priskategori för r'n'b, en musikgenre som på senare år seglat upp som en av de största. När bubblet druckits upp kan man bara hoppas att juryn går hem och gör r'n'b-priset till verklighet år 2020.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.