”Filmbranschen går som vi vet på knäna, vilket också syns i antalet titlar.” Foto: Anders Wiklund/TT

En filmvår där ingen vill ha premiär

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Filmbranschen går som vi vet på knäna, vilket också syns i antalet titlar, som bara uppgår till cirka hälften av vad som brukar yppas på vårpresentationen. Det ligger fler filmer klara, men få vill ha premiär när coronrestriktionerna gäller.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Suget efter ett vaccin är såklart stort.

De ansvariga har dock, för att dryga ut, slängt in ett gäng samproduktioner, med olika grader av svensk medverkan.

Det är som vanligt en brokig samling alster på ingång, med få givna topptitlar, men där merparten ändå står med en stabil fot i samtiden. Det handlar om sociala medier, corona och flyktingkris.

Ninja Thyberg ett utropstecken

Största utropstecknet är utan tvekan Ninja Thybergs Pleasure, som kan sägas vara en utvidgning av hennes Cannes-vinnande kortfilm med samma titel. Thybergs drama om ung svensk kvinna som drar till Los Angeles för att bli porrfilmsstjärna blev utvald till att tävla i både festivalen i Cannes 2020 (som ju tyvärr ställdes in) och i den snart stundande kreddfestivalen Sundance – en bedrift som ingen (?) annan svensk film lyckats med. Svensk premiär på Göteborgs filmfestival.

Dokumentärerna är många, som ofta nuförtiden, men extra mycket nu (fem av elva). Efter något decennium av egomentärer (där filmaren vänder kameran mot sig själv och den egna miljön) kan man skönja en återkomst till en gammal god svensk paradgren: patosfilm om orättvisor utlandet.

Bland annat Lars Edmans och William Johanssson Kaléns Arica, en uppföljare till 2010 års Blybarnen som berättade om hur chilenska barn blev dödssjuka av det avfall som det svenska bolaget Boliden skickat i deras knän. Filmen följer sedan rättegångsdramat.

Kan bli hur bra eller uselt som helst

Polska Sweat är en samproduktion värd att nämnas, regisserad som den är av svenske Magnus Von Horn som fick en Guldbagge 2016 för strama Efterskalv. Regissören berättar direkt från samtiden, om en influencers vardag, och mer generellt diskrepansen mellan de bilder av oss själva som vi vill sälja till världen, och de vi egentligen är.

Snälla kriminella är en liten udda förortsfågel; en knaskomedi om två snubbar som planerar ett bankrån för att finansiera operationen av den enes knähund. Trailern vittnar om en mix av Josef Fares Kopps (2003) och Ivica Zubaks Måste gitt (2017). Det kan bli hur bra, eller uselt, som helst.

Det här är en humorsmocka som enligt regissören Sara Young riktar sig till alla de unga människor som tycker att svensk film är trist och pretentiös.

Vilket tyvärr är rätt många. Ett sant men lite modfällande faktum som inget vaccin lär ändra på.

En formulering om Boliden AB har ändrats i efterhand.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.