Popaganda är en av Sveriges mest jämställda festivaler, sett till artistbokningar. (Arkivbild: personerna på bilden har ingenting med artikeln att göra) Foto: TT

Stöd för jämställd artistbokning får kritik: ”Ett slag i luften”

Uppdaterad
Publicerad

I år har 26 av sommarens festivaler för första gången fått statliga resurser från Musikverket för att boka kvinnliga artister. Stödet har gått till bland annat Sveriges mest jämställda festival Popaganda, som fått 250 000 kronor. Samtidigt finns fortfarande festivaler med 98 procent män på scenerna.

– När vi har samråd och dialog med musiklivet och festivalarrangörer så har man efterfrågat en hjälp att kunna skapa mer jämställdhet, säger Dan Lundberg från Musikverket.

Myndigheten delade i november 2016 ut 5,2 miljoner kronor i stöd för jämställd artistbokning till 26 festivaler i landet. Stödet på mellan 50.000 och 300.000 kronor per festival får bara användas till resor, gage och boende för artisterna. Syftet är att öka den kvinnliga representationen på festivalscenerna, och resultatet ska vi enligt myndigheten se på sommarens festivaler.

Kostar inget att boka jämställt

Kristina Wicksell är pressansvarig för initiativet Jämställd festival, som årligen för statistik över könsfördelningen på Sveriges festivalscener. Hon välkomnar satsningen, men är tveksam till hur stödet är utformat.

– Det framstår lite som ett slag i luften. Det kostar inget att boka jämställt, tvärtom säger de arrangörer jag pratat med att det är lönsamt och leder till positiv uppmärksamhet, säger hon till Kulturnyheterna.

Ojämställda festivaler har inte sökt pengarna

När Jämställd festival började föra statistik 2012 dominerades de flesta scener av 70 till 80 procent manliga akter, men sedan dess har flera arrangörer arbetat för att få jämnare fördelning. Idag är representationen på majoriteten av de största scenerna relativt jämställd. Men många festivaler, som Emmaboda och Sweden rock, har fortfarande få kvinnliga akter.

– De festivaler som bokar jämställt har helt enkelt bestämt sig för att göra det. Det handlar inte om så stora förändringar utan om att bli medveten och bestämma sig, säger Kristina Wicksell.

Bland de som fått del av pengarna finns festivaler som Popaganda, Storsjöyran och Urkult, som sedan 2015 redan har landets mest jämställda scener. Och landets mest ojämställda festivaler har inte sökt pengarna.

”Tidigare tänkte man inte på könsfördelning”

Festivalen som gjort störst förbättringar enligt statistik från Jämställd festival är Stockholmsfestivalen Popaganda. Den har gått från 70 procent manliga akter år 2012, till att år 2016 vara den mest jämställda av Sveriges tio största festivaler, med 52 procent manliga akter, 42 procent kvinnliga och 6 procent blandade akter.

– Vi satte in en jämställdhetsgrupp och började arbeta aktivt med frågan efter 2012. Den stora förändringen handlade om att bli medveten, tidigare tänkte man nog inte på könsfördelning. Sedan flera år tillbaka är Popaganda jämställt vad gäller styrelsen, andra medarbetare och artistbokning, säger Lisa Millberg som är festivalarrangör.

– Jag tänker att det här stödet bara blir ett extra tillskott i kassan för de som redan bokar jämställt, utan att man egentligen behöver göra något aktivt för pengarna, säger Kristina Wicksell.

Ojämställd bokning fortsätter

Samtidigt som Popaganda, Storsjöyran, Urkult och Way out west jämnat ut obalansen, finns det andra stora festivaler med oförändrad könsfördelning. Sweden rock hade till exempel år 2016 en procent kvinnliga akter. Emmaboda, Bråvalla och Summerburst låg på mellan 12 och 16 procent kvinnliga akter.

– Jag tror att arrangörerna tror att problemet kommer lösa sig av sig självt. De skyller ofta på andra, till exempel musikskolor eller branschen i stort. Det de gör är helt enkelt ingenting, och då står det också stilla i statistiken, säger Kristina Wicksell.

Är det svårare att hitta kvinnor i vissa genrer?

– Det stämmer absolut, och då finns ännu större anledning att jobba aktivt för att förändra det. Det ser heller inte så illa ut som det framstår på många av de stora festivalerna utan det finns många, framför allt nya band som består av en majoritet kvinnor.

Beror bristen på förändring på att de inte har råd att boka jämställt?

– Nej, det är ingen kostnadsfråga.

”Festivalerna behöver ta ett helhetsgrepp”

Kristina Wicksell välkomnar Musikverkets initiativ, men ifrågasätter hur stödet är utformat.

– Jag tycker det är jättebra att man satsar på det här, det sänder ut en signal till festivaler om att jämställdhet är viktigt. Men jag tror inte att pengarna ska öronmärkas till arvoden eller artistbokningar utan festivalerna behöver ta ett helhetsgrepp. De behöver kompetensutveckling och kunskap om jämställdhet på bredare nivå.

Ett steg i rätt riktning

Vad är det som kostar med att boka jämställt?

– Ja, det kan man ju undra, egentligen ska det inte kosta alls förstås. Men vi ser det här stödet som en liten knuff i rätt riktning, säger Dan Lundberg.

Efter sommaren kommer Musikverket att utvärdera effekterna av stödet. Och även om flera som fått del av stödet inte har problem med ojämställd bokning, kan pengarna vara värdefulla. De 250 000 kronor som Popaganda fick har enligt arrangörerna gjort nytta.

– För oss på Popaganda gav stödet oss en extra trygghet tidigt i bokningsprocessen och en av artisterna vi pratade med då var Tove Lo som nu avslutar hela festivalen, säger Lisa Millberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.