Facebook har under de senaste åren skakats av en rad skandaler kopplade till hanteringen av sina användares personliga information. 2018 avslöjades att dataanalysföretaget Cambridge Analytica använt insamlad Facebookdata i syfte att påverka utgången i det amerikanska presidentvalet 2016.
Och så sent som i december förra året kom nyheten att Facebook delat med sig av sina användares privata information till över 150 företag, utan att användarna gett sitt godkännande. När de nu släpper ett antal förändringar är det just det privata som står i centrum.
– Både looken och känslan är uppfräschad. Dina privata grupper står i centrum för upplevelsen och hela designen är mycket ljusare. Appen är inte ens blå längre, sade Mark Zuckerberg vid en presentation under företagets årliga konferens.
Två huvudteman
Henrik Sköld, sociala medier-reporter på SVT, beskriver att förändringarna utgår från i huvudsak två delar som båda berör just användarnas möjligheter till ett mer ”privat Facebook”.
– Det första huvudtemat är ”privacy”. Mark Zuckerberg återupprepar det här ordet enormt många gånger, nästan som ett mantra. Det är inte så konstigt, med tanke på det som har hänt under de senaste året, att man nästan övertydligt nu vill hamra in: ”Nu har vi fokus på användarnas integritet.”
– Det andra huvudtemat är grupper. Och det är ett skifte från det som Zuckerberg beskriver som ”torget”, att man går från det stora öppna till ”vardagsrummet”, där man är tillsammans med sina nära.