Mark Zuckerberg skriver om den nya feeden på sin sida. Foto: TT

Facebook genomför drastiska förändringar i ditt nyhetsflöde

Uppdaterad
Publicerad

Facebook möblerar om i nyhetsflödet så att användare ska se mer innehåll från vänner, familj och grupper och mindre företagsreklam och inlägg från medier.

De senaste åren har videoklipp och annat allmänt innehåll från företag och medier fullkomligen exploderat och tagit över våra nyhetsflöden på bekostnad av inlägg från nära och kära. Något Facebook nu vill ändra på.

”Vi gör en stor förändring i hur vi bygger upp Facebook. Jag ändrar målet jag ger våra produktgrupper, från att fokusera på att hjälpa dig att hitta relevant innehåll till att hjälpa dig att få mer meningsfulla sociala interaktioner”, skriver företagets grundare Mark Zuckerberg i ett långt inlägg på det egna nätveket.

”Engagemanget kommer att minska”

Han kallar också 2018 för ett år där ett av deras största fokusområden är att se till att ”tiden vi alla tillbringar på Facebook är tid väl spenderad”.

Beskedet har har på kort tid väckt stor medial uppmärksamhet. Redan i fjol ska företaget ha börjat göra förändringar men framöver, i takt med att arbetet med att förändra våra nyhetsflöden går framåt, kommer det att märkas allt mer.

”Genom att göra dessa förändringar utgår jag ifrån att tiden människor tillbringar på Facebook med ett visst engagemang kommer att minska. Men jag utgår också från att som verkligen tillbringas på Facebook kommer att bli mer värdefull”, skriver Zuckerberg.

Tidigare tester

I höstas genomförde Facebook ett test för att undersöka om användarna föredrar att ”personligt och allmänt innehåll” delas upp i olika flöden. Som en del i testet samlades allt icke-sponsrat innehåll i sex mindre länder, däribland Slovakien, Guatemala och Bolivia, i ”Explore feed” – ett separat flöde som är svårare för användare att hitta. Samtidigt rullades den nya funktionen ut över hela världen.

Journalister och medieorganisation i berörda länder rapporterade bland annat om hur det hade ”katastrofala” effekter och drastiskt minskade engagemanget för deras delade nyhetsartiklar.

Testet skrämde upp publicister världen över som är beroende av trafik från sociala medier-jätten. Adam Mosseri, chef för Facebooks nyhetsflöde, skrev då ett förtydligande där han uppgav att företaget ”för tillfället” inte hade några planer att lansera tjänsten globalt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.