Fazer slopar godisförpackning efter rasismkritik

Uppdaterad
Publicerad

Fazer byter layout på sin Kinapuffpåse efter kritik om att förpackningen ger en nidbild av asiater. Det är inte första gången godisjätten byter förpackning efter rasismkritik.

Journalisten Patrik Lundberg skrev i en krönika i Helsingborgs Dagblad om rasismen han möter på grund av sitt asiatiska utseende: ”Att skämta om och skratta åt asiater tycks vara den enda rasism som kan gå obemärkt förbi. Se bara på Fazers Kina-godis, vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögonen sneda som en lördagsfylla.”

Jämför med glass

Lundberg jämför godisförpackningen med GB-glassen Nogger Black, som drogs tillbaka efter kritik att glassnamnet hade anklagats för att vara rasistiskt.

Krönikan i HD ledde till debatt, och efter kritik har Fazer nu bestämt sig för att ändra förpackningen.

– Vi har tagit del av de synpunkter som vi har fått och kommer nu att ändra förpackningen, säger Fazers kommunikationsdirektör Sofia Liljefors-Edlund till tidningen.

Inte första gången

Fazer har tidigare ändrat godisförpackningar efter rasismkritik. År 2008 bytte man ut en 80 år gammal logotyp för lakritsstänger. Förpackningen pryddes av en svart flicka med tjocka röda läppar.

EU-parlamentarikern Claude Morales beskrev godisförpackningen som ”chockerande och kränkande”, och hotade med att ta upp ärendet i EU-kommisionen om Fazer inte ändrade layouten.

Cecilia Tiberg/Kulturnyheterna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.