Babblarna är stora i åldern 0-3 år. Foto: Skärmdump Babblarnas Youtube-kanal

”Babblarna” blir film efter Kickstarterkampanj

Publicerad

Efter att en kickstarterkampanj dragit in 200.000 kronor kommer nu figurerna Babba, Bobbo, Dadda och Diddi få en egen film.

Figurerna Babba och kompani är populära bland både föräldrar och barn och har över 140 miljoner visningar på sin Youtube-kanal. Efter en kickstarterkampanj är det nu klart att figurerna får en egen film som kommer att visas på Youtube utan reklamavbrott. Det skriver DN Kultur.

För barn med inlärningsproblem

Babblarna startades av Anneli Tisell för åtta år sedan som ett pedagogiskt verktyg för barn som har svårigheter med språkinlärning. Hon har själv en son med Downs syndrom som fick hjälp med något som kallas för Karlstadsmodellen som professor Irene Johansson jobbat fram. Det är Johanssons pedagogik som ligger till grund för Babblarna. Men enligt Anneli Tisell kan figurerna hjälpa även barn som inte har problem med språkinlärning.

Gjorda för barn

”Babblarna är gjorda för barn på riktigt. Mycket som görs för barn i dag görs egentligen för att även föräldrar ska tycka om det. Men vi struntar egentligen i vad föräldrarna tycker – det är barnen som ska tycka det är bra”, säger Anneli Tisell till DN Kultur.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.