Foto: HBO

”En underhållningens tyranni som passar alldeles utmärkt denna Eurovision-helg”

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

Michael B. Jordan letar med tom blick efter skådespelarregi i en plastig och banal nyadaption av Fahrenheit 451. Och så får Jean-Luc Godard upprättelse efter Fredrik Sahlins sågning igår.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Den som inte sätter upp sin film på fransk biograf får heller inte vara med och tävla i festivalen, vilket har fått Netflix att bryta med Cannes. Konkurrenten HBO har dock en titel med i det officiella programmet, som alltså visas utanför tävlan: En filmatisering av Ray Bradburys profetiska dystopi Fahrenheit 451.

Den här numera ikoniska romanen beskrev en framtid där böcker och intellektuellt tänkande är bannlyst; det är en underhållningens tyranni där människor hjärntvättas till att aldrig fundera, bara suga in den färdigtuggade information som kommer till dem via en massa TV-skärmar och små snäckskalsliknande hörlurar. Till skillnad från i de flesta dystopier var det inte en totalitär stat som infört den nya ordningen, utan folket självt. Den allmänna opinionen såg ner på det intellektuella, hånade det komplexa, vilket romanens hårda regim, kallad Ministeriet, sedan bara förstärkte. En befolkning som bara bryr sig om underhållning, om att sträva efter individuell lycka, är ju så mycket enklare att kontrollera än ett kollektiv som ifrågasätter.

Filmfestivalen i Cannes 2018

När boken kom 1953 tedde det sig nog det ovanstående som en skrämmande undergångsvision, idag är den i princip verklighet (vilket blir extra tydligt en sådan här Eurovision-helg). Sålunda smashläge för någon som vill göra en nytolkning av det gamla tankegodset, men det vill uppenbarligen inte regissören/manusförfattaren Ramin Bahrani och hans gäng, vars version harvar på i ett tämligen slitet sci-fi-spår – både när det gäller det stela intrigbygget och den plastiga scenografin.

Det krävs klart mycket mer innovation och suggestion än så här för den som vill stå stadigt i den dystopiflod som väller fram just nu (något som man exempelvis hittar i samma streamingföretags succéserie The Handmaids Tale). Istället får vi en banal och påtagligt könlös sak där Michael B. Jordan (Black Panther, Creed) spelar brandmannen som vaknar upp ur sin existentiella slummer och gör motstånd mot Ministeriet. Jordan har övertygat i tidigare filmer men här vandrar han, och resten av ensemblen, runt med tomma blickar och letar efter skådespelarregi.

Det verkar de ha gjort förgäves.

Fahrenheit 451 filmades redan 1966, då av legendaren Francois Truffaut – som ju var franska nya vågen-kompis med Jean-Luc Godard, vars tävlingsfilm visades igår här i Cannes, och fick folk att lämna biografen. Dock inte alla, visar det sig. Branschtidningen Screen International har en egen kritikerjury som ger betyg till tävlingsfilmerna allt eftersom de visas, och just nu är det Godards oortodoxt ljudsatta och ärligt talat rätt jobbiga bildcollage som rankas högst. Vilket är smått chockartat. Där kan man snacka om science fiction…

Fahrenheit 451 har premiär på HBO Nordic den 20 maj.

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Filmfestivalen i Cannes 2018

Mer i ämnet