Festivalen hämtar sig efter Herzogs filmflopp

Uppdaterad
Publicerad

”Vad hände?” har varit den vanligaste frågan de senaste dagarna, men nu verkar Berlinale ha hämtat sig från Werner Herzogs megaflopp ”Queen of the desert” med Nicole Kidman som kolonisatör i Mellanöstern. Frågan för dagen är snarare angående ”50 Shades of Grey” och ”hur dålig kommer den att vara?”.

Andra filmer verkar falla kritikerna på läppen. Chilenske regissören Pablo Larraín har imponerat med  ”Club”, ett läskigt kammarspel med fyra katolska präster som  beter sig väldigt illa. Terrence Malicks ”Knight of Cups” har i vanligt ordning delat kritikerkåren där vissa älskar hans poetiska bildspråk och andra menar att han gör reklamfilmer för Armani.

Blytungt av Wenders

Själv har jag hunnit se Wim Wenders blytunga drama ”Everything will be fine” om Thomas, en författare som kör ihjäl ett barn och försöker hantera sorgen. James Franco gör huvudrollen, hans tredje (!) i festivalprogrammet. Francos plågade ansiktsuttryck lyckas på ett ovanligt sätt skildra ett trauma som rotat sig djupt. Även om åren går behåller han ett stoiskt, och humorlöst lugn.

Berlinale 2015

Det trodde jag inte att Franco var kapabel till, särskilt inte efter allt skrikigt överspel i ”The Interview”. Charlotte Gainsbourgh har inte jättemycket att göra utöver att gråta för sitt döda barn första halvan av filmen, men när hon flera år senare kontaktas av Franco utvecklas deras relation på ett otippat sätt.

Varför 3D?

”Everything will be fine” är dryga två timmars komplicerat sorgearbete men blir faktiskt aldrig för sentimental. Det är annars problemet med filmer om stora tragedier – de handlar  om hur traumat läker. Wenders visar bara hur det muterar.  Däremot hade jag svårt att förstå syftet att visa en sån här tragisk historia i 3D. För att riktigt borra sig in på djupet av sorgen? 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Berlinale 2015

Mer i ämnet