Ruben Östlund i Cannes när han visade filmen Turist på filmfestivalen 2014. Foto: TT

Ruben Östlunds nya film tävlar om Guldpalmen i Cannes

Uppdaterad
Publicerad

Ruben Östlunds ”The Square” blir den första svenska filmen på 17 år som är nominerad till Guldpalmen, filmfestivalen i Cannes främsta pris och ett av filmvärldens finaste. Det är fjärde gången som regissören deltar i Cannes, och han närmar sig nu Ingmar Bergman och Bo Widerbergs framgångar på den franska filmfesten.

Att Ruben Östlund ville tävla om Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes med sin nya film ”The Square” har inte varit någon hemlighet. Tvärtom. Så det var snopet när han inte fanns med när festivalen presenterade tävlingsfilmerna förra veckan. Men nu har han alltså lagts till i tävlingens främsta kategori Guldpalmen.

– Vi har hela tiden haft det som det uttalade målet, så det känns jättebra, säger Ruben Östlund till Kulturnyheterna.

Filmfestivalen i Cannes 2017

Filmen ska visas under den första festivalhelgen och Kulturnyheterna kommer förstås vara på plats i Cannes.

Engelskspråkig film

The Square är Östlunds första film på engelska och på rollistan återfinns flera kända internationella skådespelare. Bland dem Dominic West (känd från tv-serierna ”The Wire” och ”The Affair”) och Elisabeth Moss (”Mad men” och ”Top of the lake”).

Moss spelar tillsammans med danska Claes Bang huvudrollerna i filmen som utspelar sig i på ett konstmuseum i USA och kretsar kring ett installationsverk. Den är inspirerad av ett konkret verk – ”Rutan” som regissören Ruben Östlund och filmproducenten Kalle Boman skapade 2015 på konsthallen Vandalorum i Värnamo.

Idén med denna vitmarkerade kvadrat placerad i det offentliga rummet, var att skapa en plats där gemensamma rättigheter och skyldigheter råder. Ditt skulle man gå om man behövde hjälp. Rutan skulle utgöra en frizon för goda värderingar, en hyllning till våra gemensamma ursprung.

Ruben Östlund berättar om hur hans pappa skickades ut med en adresslapp runt halsen för att leka på Östermalm. Det var på 50-talet och man litade på att andra vuxna kunde stå till hjälp om nåt hände grabben.

”Vill slå ett slag för humanism”

– Idag upplever vi ofta andra vuxna snarare som ett hot, konstaterar Ruben Östlund som med The Square vill slå ett slag för humanism.

Han menar att man kan jämföra installationsverket ”Rutan” med ett övergångsställe. Där har vi byggt upp en tydlig överenskommelse: här ska vi vara försiktiga med fotgängarna.

– I Rutan har vi byggt upp en annan överenskommelse – att visa tillit och ansvar för varandra, säger han.

”The Square” är Ruben Östlunds femte långfilm. Han debuterade med ”Gitarrmongot” 2004, följde upp med kritikerrosade ”De ofrivilliga” 2008, ”Play” 2011 och ”Turist” 2014. De sistnämnda tre har alla premiärvisats på filmfestivalen i Cannes och överösts med toppbetyg och Guldbaggar hemma i Sverige.

Kan få världens finaste festivalpris

Men med ”The Square” har Ruben Östlund för första gången chans att ro hem självaste Guldpalmen: världens finaste festivalpris. Det är 66 år sedan det hände en svensk senast. Alf Sjöberg belönades med den 1951 för ”Fröken Julie” (Han fick även en för ”Hets” 1946).

Det finns svenska framgångar i närtid också, men då med en dansk i regissörsstolen: Bille August fick en gyllene palm både 1988 och 1992 för ”Pelle Erövraren” och ”Den goda Viljan”.

Senast det var svensk närvaro i huvudtävlan var år 2000 då både Liv Ullmans ”Trolösa” och Roy Anderssons ”Sånger från andra våningen” var med.

Ingmar Bergman har svenskt rekord i Cannes med sina sju filmer. Bo Widerberg är tvåa med fem filmer. Nu är det alltså fjärde gången i rad för Ruben Östlund.

Har du fått ett Cannes-klippkort?

– Haha, Cannes gör regissörer till sina, så kanske ligger det lite sanning i det. Jag är viktig för dem för att det är många som varit där och tittat på de tidigare filmerna och så följer man ett regissörskap. Men gör du en dålig film är de inte trogen mot någon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Cannes 2017

Mer i ämnet