Recension: ”Film för nybörjare” i regi av Orit Fouks Rotem

Ett gäng kvinnor, både judar och araber, anmäler sig till en kurs i filmmakande och får sina fördomar om ”de andra” utmanade. ”Mer intressant än redigt engagerande, men under den här ABF-stämningen finns ändå en liten darrande nerv som vibrerar av den eviga konfliktens påverkan på det vardagliga livet”, skriver Fredrik Sahlin om ”Film för nybörjare”.

”Film för nybörjare” bjuder en del motstånd för den som väntat sig ett pulshöjande drama om den tills synes eviga konflikten mellan israeler och palestinier, judar och araber. Här finns varken bomber och granater, slagord eller tumult, bara ett gäng statsanställda kvinnor som har nappat på en kurs som ska lära ut filmmakande för gröngölingar. Det är trots uppdelningen i araber och judar en brokig skara, från ateister till ortodoxt troende och allt däremellan. Några av kvinnorna är genuint intresserade av konstarten medan andra bara ser en chans att få komma bort en stund från sin hårt kontrollerande make.

Man pratar mindre om filmskapande, mer om könsroller, religion, familj och nedärva fördomar. Vi får också lära oss att ordet ”sabaya” (Sverige-aktuellt på grund av dokumentären med samma namn som gett upphov till en hel del debatt), beroende på hur det uttalas, kan betyda både ”krigsfångar” och ”grupp av unga kvinnor”. Vilket bara det är en information som är värd halva biljettpengen – och dessutom säger en hel del om kvinnans utsatthet i regionen. Samtalen förs på hebreiska, eftersom det förutsätts att alla inblandade behärskar det språket, vilket även det är en finstilt detalj som blottlägger en annan snedvriden maktfördelning i området.

Det är en fiktion men uttrycket är dokumentärt, och bilden är av platt, tydlig videokvalitet. Spelplatsen är med några få korta, undantag begränsad till skolsalen de befinner sig i vilket ger en torrt teatral känsla. Mycket snack, färre aktiviteter. Men under den här ABF-stämningen finns ändå en liten darrande nerv som vibrerar av nämnda konflikts påverkan på det vardagliga livet. Här det ändå fråga om ett gäng kvinnor som är vänligt inställda, som vill komma undan den eviga striden och som öppnar sina hjärtan för ”de andra” – men likväl kommer det hela tiden grus i fredsmäklarmaskineriet.

Samkvämet blir till ett vardagens minfält där det gäller att se var man sätter ner foten, även om konsekvensen om man trampar fel i det här fallet inte orsakar mer än en lättare rökpuff.

Den här långfilmsdebuten av israeliska Orit Fouks Rotem vann ett knippe statyetter på den israeliska motsvarigheten till Guldbaggegalan, vilket är hoppingivande, man skulle kunna tolka det som att det ändå finns en grogrund för samsyn i ett område som så här på avstånd ter sig hopplöst marinerat i historiskt och nutida våld. Men ”Film för nybörjare” är i ärlighetens namn ändå inte mycket till filmisk upplevelse. Mer intressant än redigt engagerande.

Film för nybörjare

Regi & manus: Orit Fouks Rotem

I rollerna: Aseel Farhat, Dana Igvy, Joanna Said m fl