Frusterande sökande i Searching. Foto: UIP

Filmrecension: Searching

Uppdaterad
Publicerad

En tröstlös jakt på en kidnappad tonårsdotter. Nej, det är inte den mest originella idén på en thriller. Men Searching har en oemotståndlig nagelbitarkvalitet tack vare greppet att skildra nästan allt genom laptopskärmar och FaceTime-samtal, tycker Kulturnyheternas filmkritiker Kristoffer Viita.

Familjen Kims liv verkar till en början löjligt sorglöst. Vi följer med in i mappen för fotoalbum där Mamma Pam, pappa David och dotter Margots julkortsmysiga liv rullar på.

Margot växer från fem till sju till nio år. Videoklipp från nyfödd bebis till pianolektioner och första skoldagen. Men på en kort minut förbyts familjelyckan i montaget. Mamman drabbas av cancer och dör.

Filmrecensioner

När vi några år senare träffar David (John Cho från Harold and Kumar) är han omedelbart i kläm och lätt att relatera till. Han försöker jonglera sitt sorgspäckade föräldraskap till tonåriga Margot med jobbsamtal och disk. Via FaceTime påstår Margot att hon ska plugga hela kvällen. Nästa morgon svarar hon inte på meddelanden och snart förmodas hon vara försvunnen.

En utredning inleds och David gör sitt bästa för att assistera polisen genom att vända på varje digital sten på sin dotters internet. Skräcken intensifieras när han upptäcker saker om Margots privatliv som enkelt gömts från snokande föräldrar med dålig koll på sociala medier.  

Möjligheterna att hitta platser och spåra personer har aldrig varit större i vårt molnuppkopplade smartphonesamhälle. Vi har vant oss vid direktkontakt med våra närmaste, och om en person försvinner spårlöst trots alla dessa integritetskränkande verktyg blir skräcken förstås värre.

När sökandet efter Margot blir en nyhet svämmar alla flöden över av fejkad omsorg och ”böner” för henne, en klicktivism som klingar tidstypiskt falskt. Något som ytterligare boostar Davids pappa-panik.

Regidebuterande Aneesh Chaganty har snyggt sytt ihop internets oändlighet i en liten hopplös ruta som aldrig verkar innehålla det som verkligen behövs.

Konceptet med att förlägga filmen till Davids datorskrivbord är visserligen inte helt nytt. Skräckfilmer som ”V/H/S” har använt liknande grepp, men Chaganty drar det till sin spets. Det känns som att publiken hänger med på varje misslyckad googling och fruktlös reddit-tråd tills hjärnan är mos.

John Cho som David bär upp det hela med en ärlig sårbarhet och ger ”påsar under ögonen” ett ansikte, med sitt lika utmattade som panikslagna uttryck.

Det är ett gott betyg när en film lurar dig bortom dina egna övertygelser; jag har alltid hatat hur övervakningssamhället breder ut sig genom internet, men efter Searching ville jag operera in en gps i armen på mitt barn.    

Searching

Betyg: 4

Regi: Aneesh Chaganty

Manus: Aneesh Chaganty och Sev Ohanian

I rollerna: John Cho, Debra Messing, Jospeh Lee m fl

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmrecensioner

Mer i ämnet