Filmrecension: ”The Nile Hilton Incident”

”The Nile Hilton Incident” vann pris för bästa utländska film på prestige-festivalen Sundance i år. Tarik Salehs nya film utspelar sig i Kairo 2011, i upptakten till den arabiska våren, med en handling löst baserad på det uppmärksammade mordet på en libanesisk sångerska några år före revolutionen i Egypten. ”En mörk och politisk thriller som hellre låter frågor hänga i luften än att bli övertydlig, skriver Kulturnyheternas filmkritiker Sofia Olsson.

Efter dokumentärer, dystopi-animation och halvlyckad gangster-thriller tycks svenska regissören Tarik Saleh ha hittat hem. ”The Nile Hilton Incident” är en tät korruptions-noir som utspelar sig i Kairo år 2011, under de spända veckor som ledde fram till diktator Hosni Mubaraks landsflykt.

Fares Fares spelar snuten Noredin, vars främsta arbetsuppgift är att dra omkring och inkassera mutor från smågangsters, för att sen dela på vinsten med sin farbror polischefen. När en känd sångerska hittas mördad på ett tjusigt hotellrum, lägger åklagaren ytterst snabbt ned fallet och rubricerar det som självmord. Noredin rannsakar för en gång skull sin egen moral och börjar utföra faktiskt polisarbete vilket visar sig vara det absolut farligaste han kan göra.

Det är som att Noredin plötsligt får syn på det geggiga och klaustrofobiska system han är en del av, och i en märklig kombination av häpenhet, rättrådighet och cynism försöker han navigera i det minfält som utgörs av politiker, kollegor, byggherrar och gästarbetare från Sudan.

Ett korrupt system fungerar utmärkt för de inblandade så länge pengarna rullar. Om någon plötsligt avviker från kedjan av inofficiella pengatransaktioner blir det kaos. Det parallella samhällssystem som är ihopklistrat av lojalitet, gentjänster, våld och skuld börjar knaka i fogarna och plötsligt vänder sig alla mot alla.

Tarik Saleh har gjort en mörk och politisk thriller som hellre låter frågor hänga i luften än att bli övertydlig. Att på riktigt försöka lösa ett brott i en genomkorrupt poliskår är inte bara farligt utan också absurt och ibland tappar jag greppet om alla inblandade som byter sedelrullar med varandra. Thrillerspännande blir det ändå, mycket tack vare ett gott hantverk med musik, foto, manus och regi, men också just på grund av oförutsägbarheten i ett kollapsande system. Det går helt enkelt inte att lita på någon.

Även om det finns en viss otydlighet i handlingen, är Tarik Saleh extremt noga med detaljerna som ger rollfigurerna konturer och historien färg: Polischefen beställer in en räckcocktail till hotellrummet där den mördande kroppen just hittats, och sätter givetvis notan på rummet. Fares Fares är smått fantastisk som den kedjerökande, pillerknaprande och olycklige Noredin. Sin avighet bär han med sig hela tiden, han är till och med för lång för sin egen duschkabin, och även om han åtnjuter en viss chefsstatus har gestalten permanent böjt sig för överordnade och pengarnas makt.

Mari Malek som den sudanesiska städerskan Salwa, tillika det enda vittnet till mordet, har all rätt att göra sin rollfigur till en skrämd figur. Men hon lyckas dessutom ge Salwa en tjurig handlingskraft som tillåter henne att vara mer än ett darrande offer.

”The Nile Hilton Incident” är på intet vis någon solskenshistoria, och det revolutionära ljuset ter sig en smula blekt så här med historiens facit i hand. Men när Mubaraks jätteporträtt rivs ned från fasaderna och Tahrirtorget myllrar av demonstranter, lämnas jag likväl med en hoppfull känsla av att det är rätt att göra motstånd.

”The Nile Hilton Incident”

Regi & manus: Tarik Saleh

I rollerna: Fares Fares, Maria Malek, Yasser Ali Mahe m fl