”Giallo” – tongivande italiensk thriller med blodiga förtecken

Uppdaterad
Publicerad

Skräckfilmen Suspiria är åter aktuell i en nyinspelning, 40 år efter Dario Argentos originalversion. Regissören inledde sin karriär genom att på 70-talet förnya den italienska thrillergenren ”giallo” – en genre som därefter influerat filmskapare långt utanför Italiens gränser, enligt genreentusiasten Peter Jilmstad.

Redan före premiärvisningen av Luca Guadagninos nyinspelning av Suspiria under filmfestivalen i Venedig i september var filmen en av årets mest omtalade.

Och enligt Peter Jilmstad, som tillsammans med Jesper Wiking driver filmklubben Tutti i colori dell'Italia i Stockholm, där man visar italiensk genrefilm, gjorde originalversionen ett outplånligt intryck på den då 16-årige Guadagnino.

– Den har en oerhört stark inledning som suger in åskådaren, och tillsammans med Goblins musik blir det en otroligt stark upplevlese. Den är visuell, brutal och en effektiv skräckfilm, och jag tror att påverkan på Guadagnino i ung ålder gjort att han har velat ta sig an den och se vad han kan sätta för prägel på en remake, säger han till Kulturnyheterna.

Nyskapande bildspråk i Argentos debutfilm

I Luca Guadagninos version har filmens handling förlagts till ett grått Berlin 1977 under den period som kommit att kallas ”den tyska hösten” – en tid då terrorgruppen RAF satte skräck i den tyska huvudstaden.

Oiginalversionen av Suspiria utspelas istället på en balettakademi utanför den tyska staden Freiburg och karaktäriseras av en psykedelisk färgskala, som försätter publiken i en närmast hypnotisk stämning.

Och just bildspråket var en avgörande orsak till att Dario Argento 1970 slog igenom stort med sin debutfilm Ljudet från kristallfågeln – en film som göt nytt blod i den specifikt italienska thrillergenren giallo, enligt Peter Jilmstad.

– Från att giallon tidigare hade varit influerad av äldre filmer blev den nu mer urban, mer våldsam och fick ett helt annat bildspråk. Hans debut fick en oerhört stor genomslagskraft och gjorde att genren exploderade, och redan 1971 släpptes ett 30-tal gialli.

Giallo – italiensk thriller

Just beteckningen giallo, som betyder gul på italienska, kommer från den serie deckare med gula bokryggar som det italienska förlaget Mondadori började ge ut i slutet på 1920-talet. Och genren innehåller vissa specifika ingredienser, enligt Peter Jilmstad.

– Väldigt ofta handlar filmerna om någon typ av mord eller mordmysterium som en vanlig person hamnar mitt i. Antingen försöker de då lösa mysteriet eller så jagas de av en mördare – inte sällan svartklädd, maskerad och med en rakkniv i handen, säger han.

Musiken är ytterligare en viktig komponent av giallo-filmerna, enligt Peter Jilmstad, som nämner kompositörer som Ennio Morricone, Bruno Nicolai och den nyligen bortgångne Stelvio Cipriani.

– Även Goblin, som Argento jobbade mycket med från och med Profondo Rosso, har ju en oerhört viktig roll i hans filmer – inte minst i Suspiria, där deras pulserande proggrock verkligen sätter tonen och gör det nästan omöjligt att värja sig mot filmen som tittare, säger han.

”Har influerat slasherfilm”

Då tonvikten i Suspiria snarare ligger på en historia med övernaturliga element än på ett regelrätt mordmysterium är filmen inte heller en regelrätt giallo, enligt Peter Jilmstad.

Men han understryker att såväl Suspiria som giallogenren haft en betydande påverkan på ett stort antal andra filmskapare utanför Italiens gränser.

– Den amerikanska slasherfilmen är tydligt influerad av giallofilmer och även Brian De Palmas I nattens mörker är ett exempel på en film som influerats av genren. Nicolas Winding Refn har en tydlig influens av Argento ur ett estetiskt perspektiv och är i filmen The neon demon tydligt influerad av Suspiria, säger han.

Vad är giallo?

*Italiensk thrillergenre som ofta kretsar kring en helt vanlig person som råkar hamna mitt i ett mordmysterium.

*Mördaren är ofta svartklädd, maskerad och bär hanskar och har en förkärlek för vassa mordvapen av typen rakknivar och glasskärvor.

*Den första giallon anses vara Mario Bavas The girl who knew too much, som släpptes 1963.

*Filmerna utspelas ofta i jetset-miljö. Gialli var ofta samproduktioner, vilket gjorde att man gärna använde sig av fler europeiska huvudstäder under inspelningarna.

*Ett flertal kända svenska skådespelare har medverkat i italiensk giallo-film, bland annat Ingrid Thulin, Erland Josephsson, Max von Sydow och Anita Ekberg. Den svenska skådespelare som är mest känd inom genren är dock Anita Strindberg, som spelar huvudrollen i giallo-klassiker som The case of the scorpion's tail och A woman in a Lizard's skin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.