Foto: Scanpix.

”Illusioner om läget på svensk filmmarknad”

Uppdaterad
Publicerad

Nu riktar SF Bios vd Jan Bernhardsson stark kritik mot Mattias Nohrborg, som i en Kulturkommentar hävdade att den ”monopolliknande situationen” på biomarknaden är ett hot mot demokratin och yttrandefriheten.

Mattias Nohrborg på TriArt Film hävdar att problemen för svenska filmdistributörer beror på Svensk Filmindustris dominanta position på biomarknaden (SVT Kulturnyheterna, 15/10). Nohrborg verkar ha missat att Svensk Filmindustri inte äger några biografer. Biograferna ägs av SF Bio, ett helt annat bolag där Ratos är majoritetsägare och Bonnier delägare, och vars verksamhet uteslutande handlar om att erbjuda bioupplevelser. Den kontroll över hela värdekedjan som Nohrborg talar om, från produktion till biovisning, existerar alltså inte.

Astorias konkurs 2007 är beklaglig och när den var ett faktum gick vi in och räddade ett antal biografer. Vi är dock långt ifrån ensamma på biomarknaden. Organisationen Folkets hus och parker äger över 200 biografer över hela landet.

Kulturkommentar

Det är ironiskt i sammanhanget att Folkets hus och parker även äger distributören TriArt Film, det företag som Nohrborg själv företräder.

Nohrborg lyfter fram att biografen är den mest inflytelserika visningsformen av film. Det stämmer att bion ett viktigt visningsfönster för att svensk film ska synas. Nästan all svensk långfilm som produceras visas på våra biografer. Men biografen är samtidigt det minst viktigaste visningsfönstret sett till antalet tittare. Endast knappt 3 procent av alla filmvisningar sker på bio, färre än exempelvis antalet filmvisningar som köps över internet. Sett till bredden i filmutbudet är SF Bios storlek en fördel. Vi gör långsiktiga investeringar i multiplexbiografer och på så sätt kan vi visa flera filmer samtidigt.

Läget ska inte svartmålas, men det finns problem i filmbranschen som vi inte får bortse ifrån. Det är i detta sammanhang märkligt att Nohrborg inte nämner ett ord om den omfattande illegala spridningen av film över nätet. Att en stor mängd människor i Sverige väljer att ta del av film på olaglig väg är en ödesfråga för hela den svenska filmbranschen.

Ett annat problem är bristen på nya svenska barnfilmsproduktioner – trots att efterfrågan är hög. Sveriges starka tradition av barnfilmsskapande står på spel. Här om någonstans har politiker en viktig roll att spela för att rädda filmen åt publiken.

Jan Bernhardsson, VD SF Bio

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kulturkommentar

Mer i ämnet