Har ”Hundraåringen” råd att vinna en Oscar?

Uppdaterad
Publicerad

Eva Von Bahr och Love Larsson är nominerade för bästa make up och hår för filmen ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Men frågan är om de har råd att vinna i ett marknadsföringskrig som kostar miljoner?

På söndag är det Oscarsgala och tre svenskar har chans att vinna ett av filmvärldens tyngsta pris. Det är Alicia Vikander, för bästa kvinnliga biroll i ”The Danish Girl”, och det är framgångsrika sminkduon Eva Von Bahr och Love Larsson. Men att vara Oscarsnominerad är ett hårt arbete och att lära sig spelet bakom tar tid.

– Det är sådant fruktansvärt stort arbete att vara nominerad till en Oscar. Det slutar aldrig. Från den sekunder de har läst upp ens namn och man är en ”Academy award nominee”, ringer telefonen konstant säger maskdesigner Eva Von Bahr.

Hon och Love Larsson kontaktades genast av det amerikanska distributionsbolaget fick frågan ”vem ska betala för er kampanj?”

Nomineringskampanj

– Jag fattade inte vad de menade. Det var först när jag gick in på nätet och kollade och såg vad det var, vad det kostade. De lägger 10 miljoner dollar i marknadsföringsbudget per Oscar och film. Vi har inga pengar alls.

Men sedan de blev nominerade har de i alla fall fått en publicist i Los Angeles som sköter all press.

– En annons i Variety eller Hollywood Reporter kostar 23000 dollar (nästan 200.000 kronor) så publicistens uppgift är främst att få reportrar att göra intervjuer i USA så att vi får gratis PR och att folk får reda på att filmen finns.

Tvekade att ta jobbet

Tidigare i år vann de en guldbagge för masken till ”En man som heter Ove” och nu hägrar alltså filmvärldens tyngsta pris: en Oscar för ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”. Men när de fick frågan om att göra masken och förvandla Robert Gustafsson till den 100 år gamla Allan Karlsson, tvekade de.

– Då kände man väl att man helst ville tacka nej, för man förstod hur svårt och stort det här jobbet var. För varje inspelningsdag var det tre dagar av tillverkning av det som tidigare tagit två månader att förbereda, säger Love Larsson.

– Eva stack allt det här håret i Robert Gustafssons flint och sen sminkade vi honom 4 ½ timme.

Så ni är värda en Oscar?

– Ja!

I kategorin ”Bästa make up och hår” tävlar, ”Hundraåringen” mot ”The Revenant” och ”Mad Max: Fury Road”.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Oscarsgalan 2016

Mer i ämnet