Så ska SVT locka barntittarna

Uppdaterad
Publicerad

Ikväll är det premiär för nya Bolibompa. Men bakom den nya dekoren och de nysydda kostymerna döljer sig en större förändring : svensk barn-tv har gått in i en ny era.

Kampen om barntittarna hårdnar och ny teknik har revolutionerat de allra yngsta barnens medievanor.

Det är en stor förändring SVT:s Bolibompa genomgår. Nya dekorer, en tvåtimmars direktsänd morgonshow och en livs levande drake.

Surfplattan i centrum

Till detta en ny hemsida och app till surfplattor. Och det är egentligen surfplattan som ligger bakom hela satsningen. På bara ett par år har den helt revolutionerat de yngsta tittarnas vanor. Pekskärmen har gjort det möjligt för till exempel en treåring att själva välja vad han eller hon vill titta på.

– Särskilt de små barnen har anammat den nya tekniken väldigt snabbt. Och det är det vi försöker möta nu med ett helt nytt paket för Bolibompa, säger Johanna Gårdare som är chef för Barn och Ungdom på SVT.

Uppmanar SVT att behålla sin integritet

SVT:s barnprogram har mött stora utmaningar förr. Som när TV- och dataspelen kom, och lite senare den kommersiella tv:n. En konkurrens som bemötts på olika sätt.

– Det har fungerat bäst tycker jag när SVT behållt sin integritet och inte anpassat sig för mycket efter konkurrensen, säger Malena Janson, forskare i filmvetenskap och redaktör för barn- och ungdomsfilm på Svenska filminstitutet.

Se hela inslaget i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.