John Turturro gör seriens mest intressanta figur, rabbinen Lionel Bengelsdorf. Foto: HBO

Serierecension: The plot against America

Påkostad, spännande och högaktuell serieadaption av Philip Roths kontrafaktiska roman om ett ultranationalistiskt USA. Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin sög i sig de sex timmarna ohälsosamt snabbt.

President Trump var inte först med America first. Okej, det vet ni, parollen har minst hundra år på nacken, men ändå; uttryckets proveniens får extra tyngd när det figurerar här, blir till en inte helt otydlig indikation på att David Simons nya serie sannolikt har siktet inställt på den nu sittande presidenten. Eller åtminstone på den polarisering som Trumps politik har kopplat upp sig på, och förstärkt.

David Simon, denne tv-seriens förste uttolkare av nordamerikansk samtidshistoria (drogbekämpning i The Wire, Irak-kriget i Generation Kill, orkanen Katrina i Treme m m ) utgår denna gång från den ikoniske författaren Philip Roths kontrafaktiska roman Konspirationen mot Amerika (2004), där vi ser ett USA där Roosevelt besegras i valet 1940 av flygaresset och nationalhjälten Charles Lindbergh. Som saluför sig just under sloganen America first.

serierecension

Precis som han gjorde i verkligheten förespråkar Lindbergh isolationism, tycker att USA ska hålla sig utanför slakten på den europeiska kontinenten, och här i sin fiktiva upplaga ser han till att nationen inte går med i kriget mot nazisterna, och kammar istället Hitler medhårs.

Och plötsligt ligger judarna löst till även i USA.

Vår hemvist i berättelsen är familjen Levin som bor i en judisk stadsdel i Newark, New Jersey. Där storyn i romanen var sedd ur sonen Philips ögon ligger fokus här mer på pappan Hermann och mamma Bess och deras försök att tackla den allt mer utsatta situationen.

Bess syster Evelyn är som tagen ur en Woody Allen-film, neurotisk och – lite till åren kommen som hon är – helt upptagen med tanken på att träffa en man att gifta sig med.

Hon träffar till slut rätt i den stridbare Lionel Bengelsdorf, en högt ansedd rabbin som bisarrt nog ställer sig vid Lindberghs sida, och vägrar se vad som sker. Den nyttige idioten Bengelsdorf, genialt utagerad av John Turturro är seriens mest intressanta figur, en filosofisk och etisk härva av motstridiga känslor. Förblindad av sin tro på humanismen som han är, kan han inte att greppa att presidenten är antisemit, att en nation som USA skulle kunna förfalla till sådan ondska som börjar bre ut sig runt omkring honom.

Han gör kort sagt Lindbergh kosher.

16 år har gått sedan Roths bok kom, vilket gör den profetisk, medan Simons verk ”bara” är högaktuell. Vilket ändå får anses vara intressant. Och även om Trumps politik kan ha inspirerat David Simon till att göra serien just nu, är The plot against America nog tänkt som en generell bredsida mot nationalismen som sprider sig över världen. Flertalet välfunna repliker från detta fiktionens 1940-tal känns oroväckande tidlösa:

”Hatet fanns där från början, som ett tort fnöske i väntan på en gnista.”

”Alla ser vem han är, folket kommer inte gå på det.”

”Den där mannen är inte frisk. Han borde inte vara president.”

Men det är tyvärr också just en bredsida. Subtil som en smocka. Pappa Hermans många utfall mot Lindbergh-administrationen, hans försök att få omgivningen att se klart, blir i längden lite tjatiga. Sanna i sak, men de är allt för många, för likartade. Han må predika för halvdöva öron i serien men vi i tv-soffan ser ju vad som pågår och behöver inte de ständiga påminnelserna. Det gäller generellt för politiken i serien.

Min känslighet för den här upprepningen kan ju till viss del bero på att jag sög i mig de sex timmarna ohälsosamt snabbt. Om man portionerar ut tittandet blir repetitionen kanske inte lika tydlig.

Och det är i grunden verkligen en förbålt spännande och engagerande berättelse, som under sina sex timmar så klart innehåller oerhört mycket mer än vad som återges här. Och eftersom vi talar David Simon är budgeten stor, sannolikt gigantisk, vilket också syns på skärmen – som bjuder på en storstilad och imponerande produktionsdesign som övertygar och bedårar, från panoramat ner på detaljnivå.

Speciellt eggande är den för oss som håller den politiska kontrafaktiska fiktionen som en guds gåva till populärkulturen: Ger en fantasikittlande och tankevidgande känsla av allt flyter. Normer och lagar vi tar för givna är bara kollektiva överenskommelser, allt kan ändras i en handvändning. Eller i en coronahostning.

The plot against America visas på HBO Nordic.

serierecension