Matt Damon som ofrivillig marsmänniska i Ridley Scotts ”The Martian” som premiärvisas i Toronto. Foto: AP

Svenskt och stjärnspäckat på Torontos 40-årskalas

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det återigen dags för ännu en upplaga av Nordamerikas största filmfestival – som i år fyller 40. Kulturnyheterna är på plats i Toronto bland Oscarskandidater, punjabi-gangsters och svenskt svårmod som dominerar årets festival.

Torontos internationella filmfestival (Tiff) är tvåa i världen efter Cannes när det gäller s.k. ”A-festivaler” (där högprofilerade högbudgetfilmer får sina världspremiärer).

Som brukligt samsas flera av Tiffs premiärer med Venedig och Telluride som gått av stapeln ett par veckor tidigare men Tiff är fortfarande den bästa barometern inför amerikanska oscargalan.

Genom åren har stora, breda snyfthistorier som ”Dallas Buyers Club”, ”The Kings Speech” och ”Slumdog Millionare” haft sina världspremiärer här.

Oscarsbuzz

Inför det kommande oscarsracet i år tippar många på ”Trumbo”, där Bryan Cranston från ”Breaking Bad” spelar den socialistiska och förmögne manusförfattaren Dalton Trumbo som svartlistades i Hollywood under 40-talets kommunistskräck.

Även Ridley Scotts ”The Martian”, baserad på Andy Weirs succéroman, om en man (Matt Damon) som lämnas ensam på Mars, har fått mycket förhandshype och är förmodligen festivalens största premiär. Charlie Kaufmans crowdfundade dockfilm ”Anomalisa” får representera det i festivalsammanhang lika efterlängtade indieeventet.

Gangster- och hbtq-filmer

Bland andra storpremiärer återfinns Julie Delpys nya ”Lolo”, Peter Soletts hbtq-drama ”Freeheld” med Ellen Page och Julianne Moore. Även ”Stonewall” om den amerikanska gayrörelsen har premiär, men det är tveksamt om katastrofkungen Roland Emmerich har rätt känsla för temat.

En genre som annars dominerar programmet är gangsters: Yakuza (”Yakuza Apocalypse”), Sikhmaffia (”Beepa Boys”), Bostonmaffia (”Black Mass”), maffiatvillingar, där Tom Hardy spelar brittisk gangster gånger två (”Legend”) för att nämna ett axplock.

Mycket svenskt

Utan att bli alldeles för nationalistisk måste man också konstatera att Sverige har en imponerande festivalnärvaro. Både Alexandra-Therese Keinings ”Pojkarna” och Hanna Skölds ”Granny’s dancing on the table” visas för första gången i festivalens sidosektioner.

Även Magnus von Horns ”Efterskalv”, som redan gått i Cannes, och Sanna Lenkens ”Min lilla syster” (som gått både i Cannes och i Berlin) har plockats upp av Tiff. Ska bli kul att se hur det svenska svårmodet tas emot i hurtiga Kanada.

Michael Moore-comeback

På dokumentärfronten pratar förstås alla om Michael Moores comeback ”Where to invade next”, som ingen vet särskilt mycket om ännu, utöver att Moore tänker tackla Amerikas tvångsmässiga behov att starta nya krig runt om på jorden.

Dokumentären om efterspelet till massakern på franska Charlie Hebdo ser också ut att bli en potentiell snackis.

Två musikdokumentärer ser ut att kunna leverera: ”Reflector Tapes” om Arcade Fire och ”Amazing Grace”. Avlidne Sydney Pollacks dokumentär om Aretha Franklin som nu färdigställts 43 år efter att han påbörjade den.

Skräck på allvar

Tiff tar skräcken och den psykologiska terrorn på mer allvar än andra prestigafestivaler i sektioner som Vanguard och Midnight Madness, där stora dragare ser ut att bli skräckpastishen ”The final girl” med Malin Åkerman i huvudrollen och ”The Girl in the photograph” som producerats av nyss avlidne slashermästaren Wes Craven.

Själv ser jag mest fram emot ”High–rise” från Brittiske Ben Wheatley som filmatiserat JG Ballards 70-talsroman där ett lyxigt lägenhetskomplex går från dekadent utopi till ett blodigt klassamhälle. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Tiff 2015

Mer i ämnet