SF Studios vd Jonas Fors. Foto: Sindra Grahn/ SVT (Jonas Fors) och TT

Svidande kritik mot anrika SF Studios

Uppdaterad
Publicerad

Regissören Hannes Holm är en av flera i branschen som går ut med hård kritik mot produktionsbolaget SF Studios. Man menar att pengar har blivit viktigare än kreativitet och att företaget präglas av en sexistisk grabbkultur.  – Jag jobbar gärna med SF men absolut inte under deras nuvarande ledning. Finns inte en chans, säger regissören Hannes Holm.

”En man som heter Ove” belönades med tre guldbaggar, har setts av 1,7 miljoner och är den tredje mest sedda svenska biofilmen någonsin. Men nu berättar filmens regissör om en konfliktfylld arbetsprocess. Vid ett tillfälle var oenigheten så stor att Hannes Holm hoppade av.

Affärer framför film?

SF:s position på den svenska filmmarknaden är stark, både i rollen som distributör och som producent av filmer. Det anrika bolaget SF Studios är Sveriges äldsta aktiva produktionsbolag och har producerat filmer av Ingmar Bergman, Mauritz Stiller och Astrid Lindgren.

Kritiken mot SF Studios

Kulturnyheterna har pratat med ett tjugotal personer inom filmbranschen som vittnar om ett starkt missnöje mot SF Studios och som berättar att man inte längre vill jobba med Nordens största filmbolag. Men de är få som vågar säga det offentligt.

– SF:s förhållningssätt till det vi gör stämmer inte med mitt, säger Lars Blomgren. Han är vd för produktionsbolaget Filmlance, som ligger bakom internationella succéer som ”Bron”.

Han menar att SF Studios prioriterar affärer framför kreativitet, vilket drabbar kvalitén på det de producerar. Därför väljer han bort samarbeten med dem.

”Jag baxnade”

SF Studios tog ungefär trettio procent av filmens budget innan filmen började spelas in, uppger Hannes Holm.

– Jag baxnade när jag hörde det, säger han.

Hannes Holm har också fört fram sin kritik direkt till SF i ett brev.

”Moralisk aspekt”

Han menar att det normala för ett bolag att plocka ut är mellan tio och tjugo procent.

– Tjugo är högt. Och vi får inte glömma bort att en stor del av budgeten är statliga pengar. Där finns det en moralisk aspekt. Det är samhället, det är våra pengar, det är vi som betalar in skatt och ger bland annat till landsting, och en skvätt till film, säger Hannes Holm.

Ny affärsmodell

Sedan 2013 har SF Studios och Tre vänner fått mer än 40 miljoner i stöd för filmproduktion från Svenska Filminstitutet. Det var också det året något förändrades. Då köpte SF Studios upp produktionsbolaget Tre vänner, och strax därefter byttes ledningen på det anrika filmbolaget ut. Tre vänners vd Jonas Fors blev vd även för SF, och deras affärsmodell och vanor kom att bli allt mer styrande även för SF:s verksamhet, menar de källor som Kulturnyheterna pratat med.

Flera av de tidigare medarbetare på SF som Kulturnyheterna varit i kontakt med vittnar om en vidlyftig representation där filmfestivalen i Cannes kanske är det tydligaste exemplet på vad som av en person beskrivs ”en svinig grabbkultur”.

Naughty by Nature

– När jag sitter i Sverige och jobbar och får höra talas om det här vilda festandet nere på Rivieran och får läsa om dem i tidningen, då blir jag väldigt arg och irriterad. När svenska filmarbetare jobbar arslet av sig och så dyker det upp champagnefester, yachter och lättklädda flickor. Är det det som pengarna från Ove går till, frågar sig Hannes Holm.

Under årets filmfestival i Cannes använde SF:s ledning lyxjakten ”Naughty by Nature”, som enligt båtens hemsida hyrts ut för normalt 51.000 euro i veckan, alltså nära en halv miljon kronor i veckan.

Flera av de tidigare medarbetare som Kulturnyheterna har varit i kontakt med berättar om hur SF:s vd Jonas Fors är en återkommande besökare på klubben VIP-room i Cannes. En klubb få vill bli förknippade med då den beskrivs som ”väldigt sexistisk” och personalen poserar nakna både på scen och på bardisken.

Snabba cash-tendenser

För att få ett bord måste man köpa minst två magnumflaskor champagne, och borden på VIP-room kostar i snitt 26.000 kronor per kväll. Tidigare anställda vittnar om hur champagnen flödar runt SF:s ledning de sena nätterna på Rivieran.

– Det blev lite ”Snabba cash” över det hela, säger en person med god insyn i företaget, och refererar till den film som produktionsbolaget Tre vänner fick sitt stora genombrott med.

Lyxen provocerar branschen

De lyxiga vanorna provocerar en bransch som upplever att SF Studios har blivit giriga. Enligt Dagens Industri Weekend har 100 personer, av totalt cirka 220 anställda, lämnat företaget sedan Jonas Fors tog över som vd. 30 personer har nyrekryterats, men 70 tjänster har alltså försvunnit.

Och nu får filmerna betala för SF:s vinstjakt, menar kritikerna.

Problemfyllda produktioner

Det tydligaste exemplet på detta är ”Ängelby”, den SF-producerade SVT-serien vars sändning sköts upp och som beskrevs av flera recensenter som ett haveri. Även Tre vänners och SF Studios dramaserie ”Fjällbackamorden” sågades. Tidigare medarbetare har beskrivit produktionerna som oprofessionella och där försenade manus lett till kaosartade arbetsförhållanden.

– Jag tycker att det är väldigt märkligt att de levererar produkter som inte är tillräckligt bra. De är för stora för det och det påverkar allas tilltro till produktionsbolagen. De gör oss alla en otjänst, säger Lars Blomgren.

Ingen intervju

Kulturnyheterna har i flera veckor sökt både VD Jonas Fors och andra ansvariga på SF Studios, men ingen har velat låta sig intervjuas. Företagets presskontakt säger nu ikväll att hur man investerar i filmproduktionerna är en affärshemlighet som man inte tänker kommentera i media.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritiken mot SF Studios

Mer i ämnet