Tolga Karaçelik utropades till en av Turkiets mest lovande regissörer redan efter debutfilmen Toll booth, som handlade om en uttråkad vägtullstjänsteman.
– Den handlade om mig. Ett försök slå mig fri från mitt monotona liv, mitt eget toll booth, säger han.
Kritik mot Erdoğan
Hans andra film, Ivy, var en politisk thriller om en skeppare som driver sin besättning till vansinne med sina söndra och härska-metoder. Filmen hyllades internationellt och vann flera priser på den prestigefyllda Sundance-festivalen. Men den bemöttes med skepsis hemma i Turkiet och Tolga Karaçelik fick betydligt svårare att hitta finansiering för sin nästa film.
Likheterna med Erdoğans styre var helt enkelt för slående.
– Om skeppet står still, vad gör vi med befälhavaren? Det var frågan som jag ville ställa, säger Tolga Karaçelik.
”Konstnärer hittar alltid sätt att uttrycka sig”
I sin nya film, När fjärilarna kommer, träffas tre syskon för första gången på mycket länge. Tillsammans ska de infria sin pappas önskan om att få återse sina barn. Men när de kommer fram har deras pappa hunnit dö och syskonen hamnar i en emotionell berg-och-dalbana.
En ren komedi utan några som helst politiska undertoner, bedyrar regissören. Sant eller ej, den nya filmen går bättre på biograferna i ett land där den konstnärliga friheten krymper allt mer.
– Konstnärer hittar alltid sätt att uttrycka sig. Det är det vi gör och kanske kan andra känna igen sig i det och hitta en koppling, säger Karaçelik.