Dotter och far. Edda Magnason och Kjell Bergqvist som Monica Zetterlund och Bengt Nilsson i Per Flys bioaktuella film ”Monica Z” Foto: Jonath Mathew

”Monica Zetterlund skulle blivit förbannad”

Dokumentärfilmaren Tom Alandh menar att Monica Zetterlunds pappa skildras som en skitstövel i ”Monica Z”. Filmmakarna håller inte med.

I en artikel i Dagens Nyheter i dag går dokumentärfilmaren Tom Alandh till angrepp mot filmen om Monica Zetterlund. Han menar att porträttet av hennes pappa, Bengt Nilsson, är helt felaktigt. Alandh skriver att pappan framstår som en sur och ogin person trots att han i verkligheten var precis tvärtom.

– Han skildras i filmen som en hämmande skitstövel fast han var genomhygglig, säger Tom Alandh till Kulturnyheterna. Jag vill få rätsida på familjeförhållandena.

Kände Monica Zetterlund

Tom Alandh har gjort en mängd kritikerrosade dokumentärfilmer, bland dem ”Underbart är kort – en film om Monica Zetterlund” från 1989.

– Jag kände henne ganska väl, och som jag skriver i artikeln är jag övertygad om att hon hade reagerat på hur hennes far framställs. Först hade hon blivit förtvivlad och sen förbannad, säger Tom Ahland.

Efter förra årets debatt om ”Call girl”, där många upprördes över att Mikael Marcimains film framställde Olof Palme som sexköpare, är Tom Ahland irriterad över att ingen står upp för en vanlig ” ...arbetare med stendammslunga.../ som var en hygglig människa och som älskade sina döttrar”.

Varsamhet och respekt

Tom Ahland anser att varsamhet och respekt är viktigt när man skildrar människors liv och han tycker inte att den konstnärliga friheten total.

– Tänk om man är en hygglig person i hela sitt liv, sen dör man och blir porträtterad som en riktig skitstövel. På vilket sätt hade det blivit en sämre film om de hade visat Monica Zetterlunds pappa så som han faktiskt var? frågar sig Tom Ahland retoriskt.

Regissören håller inte med

Filmens regissör Per Fly tycker inte att pappan porträtteras som en skitstövel

– Han är som han är och gör som han gör av kärlek till sin dotter, säger han till Kulturnyheterna.

Men han håller däremot med Tom Alandh om att den konstnärliga friheten inte är total.

– Som filmskapare har man ett stort ansvar, och det finns en gräns, men den kan inte regleras, man måste känna av från gång till gång, säger han.

Och att han i ”Monica Z” låtit pappans inställning till sin dotters livsval och karriär symbolisera en mer generell småsinthet tycker han inte går över den gränsen.

”Har gjort research i ett år”

Manusförfattaren Peter Birro berättar att han gjort research i ett år inför ”Monica Z” och att alla de konflikter som skildras i filmen bygger på händelser Monica Zetterlund själv talat om vid olika intervjutillfellen under hennes liv.

– Sen måste jag ha friheten att dramatisera det. Folk får ha olika åsikter om resultatet men jag älskar filmen och är jättestolt över den, säger han.

Och filmens producent Lena Rehnberg håller med Peter Birro. Hon tycker inte att det går att dra en gräns för hur mycket en filmskapare får bearbeta verkligheten när han eller hon gestaltar den på film.

– Det går ju inte att göra en skala över det. Men man har rätt tycker jag att dramatisera konflikter – för annars märks de inte, säger hon.

Tv-reporter: Hedvig Weibull

Foto/Klippning: Jörgen Söderström

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer