Guldbaggevinst – ingen effekt på biopubliken

Publicerad

När en bok vinner Augustpriset går bokpressarna för högtryck. Men samma effekt syns inte när det gäller filmbranschens finaste pris. Baggen för Bästa film leder sällan till en nytändning hos biopubliken visar Kulturnyheternas kartläggning.

– Jag tycker tv-tittare är väldigt, väldigt snälla som sitter och tittar på en gala som till stor del handlar om filmer som de inte har en aning om, för att de inte haft en möjlighet att se dem, för att de inte gått på deras hemorter, säger regissören Lisa Ohlin.

Galan har miljonpublik. Men vinnarfilmerna når bara en bråkdel av den publiken. Till exempel hade ingen av vinnarfilmerna 2011 (Sebbe), 2012 (Apflickorna) eller 2016 (Efterskalv) över 40.000 biobesökare. 

”Filminstitutet ska stödja konstnärlig film”

Regissören Lisa Ohlin sitter i Guldbaggejuryn. Hon tycker att det finns två huvudsakliga anledningar till att de prisade filmerna inte når en större publik. Den ena är att biograferna inte är intresserade av att visa guldbaggevinnarna.   

– Filminstitutet ska stödja konstnärlig film, men biografägarna ska drivas fullständigt kommersiellt med något sorts moraliskt ansvar att visa konstnärliga filmerna. Men biografägarna vill ju inte ha dem, säger Lisa Ohlin.

Den som vinner Bästa film får visserligen ett litet uppsving kring galan, men biobesöket rasar sedan igen.

– Många av de här filmerna är publikmässigt svåra, och sen när vi gör en nysättning är intresset lite svalnat för det hela. Den täckning som guldbaggen ger räcker inte till, så det blir inte så många mer besökare, säger Sture Johansson, programdirektör på SF Bio.

Lisa Ohlin tycker också galan borde presentera filmerna bättre.

– Jag kan ju tycka att galan har stelnat lite i sin form. Jag tror att fler skulle titta på det om de visste mer om filmerna som de såg på. Om man vill lägga mindre på sångnummer och mer på att prata om filmerna, säger Lisa.

”Guldbaggen är ett axplock”

Svenska Filminstitutet har delat ut Guldbaggen sedan 1964. Filminstitutet har statens uppdrag att stödja svensk film.

– När filmen har premiär görs mycket marknadsföring av själva distributören och producenten. Vi arrangerar samtal, det finns festivaler, det finns teman, det finns skolbio. Så att Guldbaggen är ett explock.

Vad fyller galan för syfte 2017?

– Den fyller uppenbarligen ett bra syfte, eftersom så många vill se den. Det beror ju helt på vad man vill med själva galan, och det är SVT:s tv-sändning, så där kan vi ju bara samtala med dem, säger Anna Serner, vd på Svenska filminstitutet. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Guldbaggen 2017

Mer i ämnet