Den tyske 80-talseleganten Wim Wenders blev stor med titlar som bland andra ”Himmel över Berlin” och ”Paris, Texas”, försvann senare in i ett existentiellt och pretentiöst skuggland men återkom med full kraft 2011 med den hyllade dansdokumentären i 3D, ”Pina”.
Det nya projektet “Everything Will Be Fine” skrivs av en norrman och finansieras, delvis, av lunchens västkustvärdar. “Everything Will Be Fine” är ett relationsdrama som utspelar sig Kanada och har Sarah Polley och James Franco i huvudrollerna.
Dessutom spelas den in i 3D-format.
Jag bytte några ord med Wenders, som på senare år kommit ut som stort fan av de tre dimensionerna.
– 3 D passar alla genrer, inte minst dramat. Om man använder det på rätt sätt kan tekniken faktiskt öka intimiteten, inte krossa den, vilket ju är fallet i många amerikanska storfilmer.
Såg du Baz Luhrmanns ”Den store Gatsby”?
– Jag ser det mesta som kommer i 3D, men nej, jag gillade den inte. De använder tekniken på ett helt annat sätt än jag.
Wim Wenders hann också prata om vikten av att skydda den europeiska filmmarknanden gentemot den amerikanska. Om alla gör likadan film kommer alla förlora.
– I Europa ser vi fortfarande filmen som en konstart, ett språk, inte som en industri. Om vi inte värnar om vår film och det europeiska synsättet, kommer det snart inte finnas någon europeisk film alls. Och i längden kommer även Hollywood skadas av att det inte finns något motpart.
“Everything Will Be Fine” får premiär nästa år.