Ikonerna Sam Cooke, Jim Brown, Cassius Clay och Malcolm X möts i Miami 1964. Foto: Amazon Prime Video

Filmrecension: Legendariskt möte blir ihålig teater i One night in Miami

”Legendariskt möte mellan svarta 60-talsikoner blir till träig och ihålig filmatisering”. Kristoffer Viita är inte imponerad av den hyllade skådespelaren Regina Kings regidebut.

Även om vi lever i en tid utan motstycke finns tydliga paralleller till 60-talets amerikanska kamp för medborgarrätt i dagens delade USA och den polariserande Black lives matter-rörelsen. Oavsett om protesterna idag synas med idealiserad blick eller grovt fördömande tillåts sällan nyanserade skildringar. Kanske för att den sortens reflektion bara är möjlig senare, med konstens hjälp.

Det verkar åtminstone vara ambitionen i Amazon-filmen One night in Miami.

Inspirerad av verkliga händelser låter filmen oss bli flugor på väggen under en kväll 1964, när Malcolm X träffade sångaren Sam Cooke, amerikanska football-spelaren Jim Brown och boxaren Cassius Clay, som efter samma kväll bestämde sig för att gå med i Nation of islam och byta namn till Muhammed Ali.

Filmen är med andra ord en total korvfest, undantaget är Malcolm X fru som figurerar på andra sidan telefonen när han ringer hem. Vi följer diskussionerna där Malcolm X, som är på väg att själv lämna Nation of Islam efter organisationens kontroversiella sexskandaler, försöker övertala sina bröder att bli mer radikala i sitt hat mot den vite mannen. Sam Cooke ser istället möjligheter att tjäna pengar på dem, som sångare för en vit publik, och Jim Brown gillar vita kvinnor för mycket. Cassius Clay visar sig däremot vara mer mottaglig.

Männens unika position för tiden, alla svarta, kända och ovilliga att be om ursäkt för sina åsikter, skapade ett starkt band mellan dem. ”Det finns inga andra som är som vi” säger Cassius Clay till Sam Cooke i en nyckelscen.

One Night in Miami ger i sina bästa stunder en inblick i hur deras speciella öden påverkade samhället men också deras privata känsloliv.

I sina sämsta stunder är den tyvärr väldigt tråkig, träigt spelad och visuellt understimulerande. Castingen tål särskilt att ifrågasättas, inte minst Kingsley Ben-Adir som Malcolm X, som har en mycket mjukare framtoning än mannen han porträtterar. En roll som dessutom för alltid lär vara förknippad med Denzel Washington i Spike Lees biopic från 1992.

Regidebuterande Regina King (Watchmen) gör ett klassiskt misstag för skådespelare som blir regissörer: hon fokuserar alldeles för mycket på sina aktörer i en film där idéerna och manuset borde haft större vikt. Trots deras enorma betydelse för historien är det ofta svårt att förstå varför det småputtriga mötet behövde förevigas i den här oinspirerade formen.

One night in Miami har premiär på Amazon Prime Video fredag 15 januari.

One night in Miami

Regi: Regina King