”Framtiden är 1983 – efter reklamen ska jag berätta varför”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Den kommersiella verkligheten har kommit i kapp streamingjättarna. Nu tvingas de backa utvecklingen för att kunna tjäna pengar i framtiden. Efter reklampausen ska jag berätta varför, och hur det kommer påverka ditt tv-tittande. Stanna kvar, vi är strax tillbaka!

Alexander Norén

Ekonomikommentator

20 sekunders sponsormeddelande du inte kan spola förbi. Du är tillräckligt motiverad att få ta del av innehållet, så du står ut med ett så kort break. Är annonsen tillräckligt träffsäker på dig som målgrupp kanske den inte ens känns i vägen. Med dagens möjligheter att spåra dig både på nätet och IRL, till och med att avläsa ditt känslotillstånd i stunden, finns i alla fall förutsättningarna för det. Så snabbt går 20 sekunder. Det var väl inte så farligt?

För inte så länge sedan talade man om ”streamingkriget” där det startades nya streamingtjänster varje dag. Nu har man börjat ansa i den vildvuxna rabatten. Nyligen lades den nystartade CNN+ ned.

Netflixaktien rasade 35% i april när bolaget avslöjade att man tappat prenumeranter för första gången på över tio år. Borrar man i siffrorna ser man att det är illa: de trogna tittarna börjar svika. De som prenumererat mer än tre år droppar av i allt högre utsträckning nu, enligt analysfirman Antennas undersökning, som The Information skriver om. Netflix prishöjning och den ökade konkurrensen tar ut sitt pris. Häromdagen kom beskedet att Netflix sparkar 150 personer för att spara pengar.

Spotify överraskade i senaste kvartalsrapporten med en framtidsprognos som visade på färre nya användare än förväntat. Spotify har rasat över 70% på börsen från toppen för ett år sedan. Streaming är inte längre synonymt med tillväxtpotential på Wall Street. Som all ”tech” synas nu affärsplanerna i sömmarna av investerare som vill se cash rulla in i närtid, och inte längre nöjer sig med löften om världsherravälde någon gång i framtiden.

Med on-demand och streaming ändrades framför allt vårt sätt att konsumera tv-serier. Vi började ”binge:a” och hoppade allt snabbare vidare till nästa grej. Julafton för innehållsskapare, eftersom streamingtjänsterna behövde köpa på sig allt mer nytt innehåll för att hinna servera de serieslukmonster vi blivit. Amazons kommande Lord of The Rings-serie har en budget på en miljard dollar. Efter det, syndafloden.

Lösningen är att ta sig tillbaka till 80-talet. ”Stranger things” utspelar sig i en amerikansk småstad 1983. På den tiden då reklamavbrott var det normala i tv och radio. Och inte fick man allt på en gång, inte. Jag räknade ned dagarna till nästa ”Twin peaks”. Man snackade med kompisar om senaste avsnittet, dissekerade karaktärernas repliker fram och tillbaka. Serien levde med en mellan avsnitten.

Märk hur allt fler streamingtjänster nu går tillbaka till den modellen. En del serier kommer åter i form av veckovisa avsnittssläpp, några åt gången, eller uppdelade i kortare säsonger. Allt för att sprida ut gracerna. Så att vi ska suga på karamellen lite längre. Stanna kvar längre som prenumerant. Vi kanske till och med får en bättre upplevelse under tiden? För att det tar lite tid.

Den andra doften av 80-tal är reklamavbrottens återkomst. Netflix-grundaren Reed Hastings har tidigare sagt att Netflix aldrig kommer vara reklamfinansierat. Men med mättnad på prenumerationsmarknaden, lågkonjunktur runt hörnet och inflation som gröper ur plånboken, tvingas han inse att en reklamfinansierad variant av tjänsten kan vara enda sättet att fortsätta växa.

Spotify är en annan aktör som satsar på tillväxt genom annonsfinansiering. Deras poddsatsning är inte bara ett sätt att få fler lyssningstimmar till lägre innehållskostnad (inga dyra avgifter till skivbolagen). Det är också ett sätt att lära sig mer om användarnas specialintressen, så att man får en bättre bild av vem som lyssnar och därmed kan ta bättre betalt för annonser även när jag lyssnar på musik.

Cirkeln är sluten. De nya mediejättarna gör som alla mediebolag alltid gjort för att förbättra bokslutet: man satsar på säkra kort och gör covers på gamla hits. I det här fallet reklam-tv och reklam-radio. Dags för en liten paus igen, men vi är snart tillbaka!

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.