Foto: SVT

Så gör Black friday avtryck i kulturen

Uppdaterad
Publicerad

Nu hålls den stora rea-dagen ”Black Friday”, och många slits mellan motstridiga känslor och tankar om klimat, shoppinghysteri, och viljan att köpa prylar och julklappar. För den som vill reflektera över Black friday kan vinterns konstutställningar erbjuda igenkänning och tröst, för människans konsumtion är ett återkommande tema i konsten just nu.

– Det här temat är ju ständigt aktuellt, men det är ganska intressant att se att den konsumtionskritiska konsten har förändrats mycket över tid, säger Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist.

Ja, konsumtionssamhället börjar på allvar speglas i konsten när världens mest framgångsrika hoarder Andy Warhol gestaltar sin och samtidens habegär.

Från popkonst till plakatkonst

Men med 68-rörelsen och ett nyfött klimatengagemang slår konsumtionskritiken till på 70-talet, med svenska konstnärer som Carl-Johan De Geer och Lars Hillersberg.

– Deras konst kan beskrivas som politiskt laddad, där man satte likhetenstecken mellan den vidlyftiga konsumtionskultur som man såg i USA och var väldigt kritisk mot, säger Helena Scragg, intendent på Norrköpings konstmuseum.

Även Stefan Teleman, som nu visas i retrospektiv på Norrköpings konstmuseum, var barn av sin tid.

– Han samlar på reklambilder i dagstidningar och letar efter tendenser i tiden. Han använder rakt av bilder av konsumtion, och framför allt riktar han kritik mot konsumtion, säger Helena Scragg.

Mot mångtydighet och ambivalens

Men så kom 80-talet med högkonjunktur och Yuppies. Konstnärer som Jeff Koons och Barbara Kruger speglade människans dubbla relation till konsumtion. Konstvärldens syn på konsumtion började bli allt mer nyanserad.

– Om man jämför med 70-talet så var konsumtionskritiken väldigt naiv och plakatmässig, och därmed också lättare att vända sig emot. Idag är den mycket mer ambivalent och dubbelbottnad, säger Dennis Dahlqvist.

Utställningar om konsumtion

Bildmuseet i Umeå utforskar relationen mellan formgivning och hållbar konsumtion, där visas till exempel stövlar av svamp som enligt konstnären Liz Ciokajlo kan odlas på Mars.

Konsthallen Louisiana i Danmark visar amerikanska Lauren Greenfields existentiella fotoutställning Generation wealth (hennes fotoprojekt kan man även fördjupa sig i på SVT Play i dokumentären Besatta av rikedom).

Index i Stockholm visar spansk-egyptiska Teresa Solars sorgliga lager av övergivna saker, restprodukter från nöjesindustrin. Och i tider av julhandel känner nog många igen sig här – i ambivalensen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.