Fuskpälsen – från billigt alternativ till modern och kreativ

Uppdaterad
Publicerad

Fuskpälsen syns överallt: på visningar, i butiker, i stilkrönikor. Allt fler modehus säger också nej till äkta vara. En del av förklaringen är att djurrättsfrågor vunnit mark, men det finns fler orsaker till skiftet, menar Katarina Angelin, chefredaktör på modebranschtidningen Habit.

– Fuskpälsen är jättetrendig just nu, säger Katarina Angelin, chefredaktör på modebranschtidningen Habit, till Kulturnyheterna.

Ursprungligen var fuskpälsen ett billigt substitut till den exklusiva, äkta pälsen, och den har inte direkt förknippats med god smak. Men idag gäller motsatsen.

– Idag signalerar fuskpälsen kreativitet, att man har koll och är modemedveten.

Katarina Angelin menar att skiftet till stor del beror på att djurrätt fått allt starkare fäste i många länder. Till exempel antar allt fler länder förbud mot pälsfarmar – senast i raden att planera för ett sådant är Norge.

– Många känner sig nog obekväma med att bära äkta päls för att opinionen blivit så stark, säger hon.

Äkta päls passé?

Även själva förutsättningen för den äkta pälsens traditionellt höga status har ändrats.

– Päls har varit dyrbart och signalerat att man är exklusiv. Så behöver det inte längre vara. Självklart finns lyxig päls även idag men den största exportören är Kina och pälsen som kommer därifrån är väldigt tillgänglig och billig, säger Katarina Angelin.

Senast att säga nej till djurpäls är inflytelserika lyxmärket Gucci som i år gått över till andra material. VD:n Marco Bizzarri har sagt i en intervju med tidningen Business of Fashion att djurpälsen känns omodern och utdaterad.

– I mångt och mycket har den nog blivit det, instämmer Katarina Angelin:

– Den äkta pälsen har värmande egenskaper som är svåra att tävla mot, men ur estetisk synpunkt finns det idag andra vägar att gå. Men man ska komma ihåg att en del syntetmaterial inte är miljömässigt försvarbara.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.