För ett halvår sedan ringde det i Gittan Jönssons telefon. Då fick hon veta att hon skulle tilldelas Konstnärsnämndens Stora stipendium – ett stipendium som delas ut till ”en aktiv konstnär som med en mycket hög konstnärlig kvalitet har stor betydelse för nya generationer av konstnärer”, enligt Konstnärsnämnden.
– Först tänkte jag: ”det här är väl inte jag värd”, säger Gittan Jönsson.
– Det är kanske lite typiskt att man tänker så, att man är osäker.
Men nu ser hon stipendiet som en uppmaning till att fortsätta det konstnärliga skapandet, i olika former. Bland annat drömmer hon om att skriva en opera. Stipendiet har också fått henne att känna sig aktuell som konstnär.
– Jag har varit så politiskt inriktad, jag har alltid gillat att ha ett budskap i min konst. Det har inte alltid passat in i konstlivet, men nu känns det som att tiden har hunnit ikapp mig, säger Gittan Jönsson.
Disk och porslinsfigurer
Den feministiska och politiska undertonen har länge funnits med i Gittan Jönssons konst. Bland hennes mest kända verk finns målningarna Diskkasterskan och Vandrerskan (den senare är en parafras på Caspar David Friedrichs Vandraren över dimhavet). Hon har också blivit känd för sina städande porslinsfigurer som ingår i verket Dammsugerskan.
Flera av Gittan Jönssons porslinsfigurer föreställer kända kvinnor, däribland Svetlana Aleksijevitj, Niki de Saint Phalle och Sara Danius.