• Tekniskt meddelande:

    Pga tekniska problem går vissa program just nu inte att se i SVT Play och på svt.se, vi beklagar detta och arbetar för en snar lösning.

Gringo blev Årets nykomling

Publicerad

Priset som årets nykomling gick till tidningen Gringo Grande när Sveriges Tidskrifter delade ut årets Tidskriftspriser på måndagskvällen.

Juryns motivering till val av årets nykomling, som fick låna Gringo Grandes initialer, lyder: ”Gränslös. Genuin. Genomträngande. Glödhet. Gycklande. Granskande. Giftig. Glad. Grafisk. Generös. Gigant. Genialisk. Gratulerar. Gutår”.

Bland de nominerade i kategorin årets nykomling fanns även Bonniers Attention och Egmonts King.

Pris för årets yidskrift inom populärpressen gick till PC Gamer, som slog ut de två andra nominerade, Automobil och Tidningen Vi. Motiveringen lyder: ”En tidskrift som landar rakt i knäet på dataspelsfrälsta i alla åldrar. Att läsa om små gröna män från Nottingham blir inget självändamål utan det speglar en internet- och formvärld som på sikt kommer att förändra och påverka hela vår mediaindustri. Ett fräscht memento för traditionella tidskrifter.

Flest priser fick Veckans Affärer vars krönikör Malin Siwe och reporter Birgitta Forsberg kunde plocka hem 25.000 kronor var i prispengar, rapporterar Dagens Media.

Fakta: Samtliga pristagare

Visa

Årets journalist: Birgitta Forsberg, Veckans Affärer

Årets medierookie: Gustav Morin, Båtnytt

Årets ad: Per Boström, Att:ention

Årets krönikör: Malin Siwe, Veckans Affärer

Årets nykomling: Gringo Grande

Årets tidskrift Nya medier: www.ekonominyheterna.se

Årets tidskrift (populärpress): PC Gamer

Årets Tidskrift (fackpress): Sportfack

Årets marknadsföringspris: KING Magazine

Årets annons: Volkswagen/King/Mediacom

Årets skoltidskrift: HGY Magazine

Årets medierådgivare: Johan Emtefall, Initiative Universal

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer