Stockholms Dramatiska högskola har satt upp pjäsen ”Den offentliga männsikan” om Filminstitutets grundare. Publiken på endast sex personer tar plats i hans nästintill intakta gamla kontor, med utsikt över Gärdet. Där får de äta en middag med Schein, spelad av Eli Ingvarsson, när han berättar om sig själv.
”Syn på manlighet”
Föreställningen handlar om skillnaden mellan hans privata och offentliga person.
– Vi ville undersöka en manlighet som bara mäter sitt människovärde i yttre prestationer och inte i nära relationer till andra människor. Det har Schein skrivit väldigt mycket om i sina självbiografiska böcker, den här diskrepansen mellan hans privata och offentliga jag, säger regissören Erik Gavelin.
Rekvisita av stor vikt
Harry Schein (1924-2006) var filmreformens fader, smakdomare i tv-sofforna och en hängiven socialdemokrat. En slags dandyfigur i ett grått Folkhemssverige. Rekvisitan i pjäsen är viktig. Whiskeymärket han drack finns i det gamla originalbarskåpet och samma cigaretter som han rökte ligger på bordet.
Skådespelaren Eli Ingvarsson sminkas i en och en halv timme innan han sätter sig i Scheins svarta fåtölj.
– Även om jag inte håller med honom om allt så har jag kommit mycket närmare Harry Schein. Jag fascineras av honom väldigt mycket, säger Eli Ingvarsson.
Intimt möte
För regissören Erik Gavelin var det viktigt att pjäsen utspelas just i Harry Scheins kontor.
– Vi ville väldigt gärna vara i det här rummet. Att vara i hans kontor 1978, när han är på väg att lämna det. Vi delar det här intima mötet honom. Vi kommer väldigt nära både hans smärta men också hans charm, säger regissören Erik Gavelin.
Reporter i inslaget/foto/klippning: Oskar Anesten