Helena Bergström om indraget filmstöd för män: En rolig tanke

Uppdaterad
Publicerad

Svenska Filminstitutets vd Anna Serners uttalande i Cannes om möjligheten att dra in marknadsstödet till manliga filmskapare år 2020 har väckt reaktioner.

Kulturnyheterna har pratat med svenska filmskapare om deras syn på beskedet.

– Det krävs att branschen faktiskt tar frågan på djupt allvar nu, att vi stöttar kvinnor att göra publiktillvänd film, säger regissören Helena Bergström.

Helena Bergström är en av få kvinnliga filmskapare som beviljats Filminstitutets så kallade marknadsstöd de senaste åren (för En underbar jävla jul, 2015). Hon tycker det är viktigt att frågan diskuteras, och får medhåll av regissören Hannes Holm, som senast regisserade Ted – för kärlekens skull.

– Jag är för kvotering, jag tror att vi får mycket bättre historier ju fler kvinnor som kommer in i filmbranschen som har varit en väldigt manlig bransch, säger han men tillägger:

– Däremot tycker jag inte det ska gå till den fördumning det är nu. Det blir nästan pinsamt att säga att man jobbar i filmbranschen när det finns en vd på Filminstitutet som säger att man ska blockera ett helt kön på det här sättet.

Stöd till publiksuccéer

Det filmstöd som kan komma att öronmärkas till kvinnliga filmskapare år 2020 kallas marknadsstöd och delas årligen ut till svenska långfilmer som bedöms kunna nå en bred publik.

– Jag förstår Anna Serner, för det finns en desperation från Filminstitutets sida att inte tillräckligt många kvinnor söker stödet, och det är ju branschens ansvar – man måste kunna visa att man har stark finansiering från branschen innan man ens kan söka ett marknadsstöd, så därför vill hon pusha på, säger Helena Bergström.

Men få kvinnor får stödet

De senaste fem åren har sammanlagt sex kvinnliga och 23 manliga regissörer fått del av marknadsstödet. Det är alltså 21 procent kvinnor. De senaste två åren har dock bara en av de åtta filmer som fått marknadsstöd haft en kvinnlig regissör.

Men Helena Bergström tror inte att Anna Serners uttalande nödvändigtvis är så bokstavligt menat, utan att hon mest vill lyfta frågan om jämställdhet bakom kameran.

– Äh, man behöver inte ta allt så ordagrant. Men om det nu skulle bli verklighet att det bara är kvinnor som ska göra de här filmerna år 2020… det är en rolig tanke tycker jag, säger hon.

Så fungerar marknadsstödet

Marknadsstödet ersatte 2017 automatstödet. Syftet är att stödja filmer som förmodas få en stor publik.

Automatstödet gick till filmer som uppfyllde en del krav, bland annat en budget på minst 14 miljoner som antogs locka minst 250 000 personer till biograferna.

Marknadsstödet skiljer sig från automatstödet genom att det föregås av en urvalsprocess, men ska också ha en minimibudget på 14 miljoner och vara finansierad till minst 70 procent. Könsfördelning av producent, manusförfattare och huvudskådespelare ska redovisas.

Hittills har marknadsstödet delats ut till Solsidan (8 miljoner kronor) och tre långfilmsprojekt som ännu inte är namngivna (sammanlagt 20,5 miljoner).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.