Helena Bergström är en av få kvinnliga filmskapare som beviljats Filminstitutets så kallade marknadsstöd de senaste åren (för En underbar jävla jul, 2015). Hon tycker det är viktigt att frågan diskuteras, och får medhåll av regissören Hannes Holm, som senast regisserade Ted – för kärlekens skull.
– Jag är för kvotering, jag tror att vi får mycket bättre historier ju fler kvinnor som kommer in i filmbranschen som har varit en väldigt manlig bransch, säger han men tillägger:
– Däremot tycker jag inte det ska gå till den fördumning det är nu. Det blir nästan pinsamt att säga att man jobbar i filmbranschen när det finns en vd på Filminstitutet som säger att man ska blockera ett helt kön på det här sättet.
Stöd till publiksuccéer
Det filmstöd som kan komma att öronmärkas till kvinnliga filmskapare år 2020 kallas marknadsstöd och delas årligen ut till svenska långfilmer som bedöms kunna nå en bred publik.
– Jag förstår Anna Serner, för det finns en desperation från Filminstitutets sida att inte tillräckligt många kvinnor söker stödet, och det är ju branschens ansvar – man måste kunna visa att man har stark finansiering från branschen innan man ens kan söka ett marknadsstöd, så därför vill hon pusha på, säger Helena Bergström.
Men få kvinnor får stödet
De senaste fem åren har sammanlagt sex kvinnliga och 23 manliga regissörer fått del av marknadsstödet. Det är alltså 21 procent kvinnor. De senaste två åren har dock bara en av de åtta filmer som fått marknadsstöd haft en kvinnlig regissör.
Men Helena Bergström tror inte att Anna Serners uttalande nödvändigtvis är så bokstavligt menat, utan att hon mest vill lyfta frågan om jämställdhet bakom kameran.
– Äh, man behöver inte ta allt så ordagrant. Men om det nu skulle bli verklighet att det bara är kvinnor som ska göra de här filmerna år 2020… det är en rolig tanke tycker jag, säger hon.