Gör scenkostymer av second hand-fynd

Uppdaterad
Publicerad

På onsdag har Linus Fellboms tolkning av kompositören Jacques Offenbachs opera ”Hoffmans äventyr” premiär på Folkoperan i Stockholm. Operan skildrar ett 1800-tal men kläderna kommer från Stockholms secondhand- och vintagebutiker. Kulturnyheterna har träffat den australiske kostymmakaren och scenografen Dan Potra som berättar varför det var nödvändigt.

På borden bakom scenen på Folkoperan i Stockholm ligger gamla prislappar som ryckts från kläder med märket Beyond Retro förtryckt på. Det är bland annat dessa fynd som har använts för att skapa ”Hoffmans äventyrs” nya kostym.

– Det är en stor backlash för historiska kostymer inom scenkonsten i dag och kanske svaret på det är att vi kostymdesigner gör dem så tråkiga, säger Dan Potra.

Han tycker att vi lever i en tidsålder där opera- och teaterpubliken matas med kläder som bara säger vad karaktärerna föreställer och därmed hindras publiken från att bli nyfiken på vad karaktärerna man ser på scenen bär inom sig, och vilka de egentligen kan vara.

– Det leder till att man bara scannar av dem och slutar tänka på vad det motsägelsefulla i kostymen kan betyda.

Ville skapa något uppseendeväckande

Kostymarbetet påbörjades sex månader innan castingen var färdig och Potra började leta kläder och fann dem i Stockholms second hand- och vintagebutiker.

– Jag vill skapa en kostym som är uppseendeväckande och som bär en motsägelse i sig. Därför har vi antagit utmaningen att exempelvis sy om en second hand-jacka från 80-talet till att passa in i Hoffmans 1830-tals kontext.

Dan Porta gör sitt andra samarbete på kort tid i Sverige och tillsammans med regissören till ”Hoffmans äventyr”, Linus Fellbom, avslutade de förra veckan den sista operaföreställningen av ”Hans och Greta” på Malmö opera.

– Den nye Hoffman är en försupen man som sitter i en bar och berättar kärlekshistorier och är inte lika populär som Offenbachs original, berättar regissören Linus Fellbom.

Designat åt OS-invigning

Dan Porta utbildade sig inom film och tv på National Institute of Dramatic Art, samma skola som hans australiska kollegor skådespelaren Cate Blanchett och regissören Baz Luhrmann, men han nådde inte samma framgång.

– Jag vill jobba med film, men jag misslyckades totalt. Så jag gick vidare inom scenografi och kostymdesign.

Och inom kostym och scenografi har det blivit arbete både inom tv, film, teater, opera, men även lite storslagna event som OS-invigningen i Syndey 2000, där han fick i uppdrag att gestalta en av Australiens populäraste turistmål, det stora barriärrevet.

– Vi ville visa världen vår Australiska identitet. För fram till då tänkte de flesta på Crocodile Dundee, kängurus och koalabjörnar. Så vi bestämde oss för att förvandla hela arenan till ett enormt korallrev där enorma fiskar simmade omkring. Det var fantastiskt, berättar Potra.

På senare tid har det mest blivit jobb inom teater och opera. Men det finns dagar då han tvivlar över sitt yrkesval:

– Ibland undrar jag om jag inte bara borde ta ett vanligt jobb och göra det som är nyttigt för människor. Men så går jag på en teater eller en opera och så ser jag hur dåligt de har arbetat med kostymen och då tänker jag det är därför jag måste hålla på med det. Jag måste göra det bättre!

”Hoffmans äventyr” går att se på Folkoperan i Stockhom från den 4:e mars till och med den 16 april.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.