Hör facket, journalisten och politikern om debatten kring Sara Kulturhus i Skellefteå. Foto: White View, Luxigon

Infekterad konflikt om Skellefteås nya kulturhus: ”Man har inte förstått någonting”

Uppdaterad
Publicerad

Det nybyggda kulturhuset i Skellefteå slår upp portarna i september. Men nu skakas projektet av en konflikt mellan kommunen och de som ska arbeta i huset. Personalen menar att kulturverksamheten nedprioriteras till förmån för kommersiella intressen.

– Man har inte förstått hur en teater arbetar överhuvudtaget, säger Theresa Eriksson, vice ordförande Teaterförbundet.

Sara kulturhus, döpt efter författaren Sara Lidman, marknadsförs som ett av världens högsta trähus. Det ska även rymma stadens nya hotell.

På kommunens hemsida beskrivs det som Skellefteås nya mötesplats för ”konserter, föreställningar, möten, utställningar, evenemang och kongresser”.

Utöver stadsbiblioteket ska huset bli ny hemvist åt Västerbottensteatern, Skellefteå konsthall och konstmuseet Anna Nordlander.

”Åsidosätter kulturens behov”

Bygget klubbades igenom i kommunfullmäktige 2015. Därefter har det förts en dialog mellan kommunen och personalen om kulturverksamheternas behov.

Men efter att kulturhuset såldes till det nybildade privata företaget Kulturhusbolaget har personalens inflytande minskat rejält, larmar flera fackliga företrädare om i en skrivelse till kommunen.

Ont om tid och gemensamma ytor

Kritiken handlar bland annat om att teatern och museerna ska dela på flexibla ytor där Kulturhusbolaget har utslagsrösten när bokningar krockar.

De två konstmuseerna får samsas om en gemensam yta och turas om med utställningar. Dessutom ska museerna vara beredda att upplåta plats till utställningar som Kulturhusbolaget själva bjuder in till.

Teaterns tekniker kommer att inhysas i husets gemensamma teknikerpool – istället för att jobba intimt med teatern. Dessutom får teatern tillgång till husets scener max 14 dagar före premiär.

– Vi tycker inte att vi kan utföra vårt arbete med de restriktioner som har lagts i avtalet, det blir för lite tid, säger Maria Asserud, ordförande i Teaterförbundet scen och film på Västerbottensteatern.

”Gigantiskt marknadsföringsprojekt”

Hon får medhåll av Sara Meidell, kulturredaktör på Västerbottenskuriren.

– Det är ett gigantiskt marknadsföringsprojekt med hotell och konferens. Kulturen ska in där, men man har inte tillgodosett någonting av det som aktörerna behöver, säger Meidell.

Men Evelina Fahlesson (S), kulturhusbolagets ordförande, tar kritiken med ro.

– Det är helt naturligt att det kommer upp sådana här frågor när man ska skapa förändringar och jag tycker att det är fortsatt viktigt med dialogen mellan verksamheterna. Sen får vi ser vad verkligheten blir när vi kliver in i huset, säger Fahlesson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.