Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vicky von der Lancken på Vickys nöjesproduktion och Bosse Andersson på 2Entertain om anmälningarna. Foto: TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Anmälningarna mot kulturarrangörer skjuter i höjden

Uppdaterad
Publicerad

Anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden gällande avbokade kulturevenemang var bara några enstaka förra året – i år är de över tusen stycken.

– Nästan alla handlar om att man inte fått sina pengar tillbaka när ett evenemang har ställts in, säger Marcus Isgren som är ordförande och chef på ARN.

Kultur- och nöjesbolag som tvingats ställa in sina evenemang på grund av coronapandemin är skyldiga att betala tillbaka biljettpengarna till konsumenterna, om konsumenterna vill. Ändå är det många som inte erbjuder återbetalning.

Vicky von der Lancken på Vickys nöjesproduktion och Bosse Andersson på 2Entertain, som bland annat driver Oscarsteatern och Chinateatern tillsammans, erbjuder presentkort istället.

– 99 procent är nöjda med det, säger Vicky von der Lancken.

– Vi gör vårt bästa för att tillfredställa alla kunder men vi vill också se till att vi har möjlighet att göra produktioner framöver, och det är därför vi gör på det här viset, säger Bosse Andersson.

”Näringsförbud”

Att spela musikal för 50 personer bär sig inte ekonomiskt, inte heller om gränsen skulle höjas till 500, enligt Andersson och von der Lancken. Gränsen för vad som lönar sig går vid ungefär 800-900 betalande gäster. Att det kommit anmälningar till ARN känns tråkigt men inte konstigt, tycker de.

– Vi har ju i princip näringsförbud, säger Vicky von der Lancken.

ARN har hittills hunnit ta ställning i 100-200 av fallen som gäller inställda kulturevenemang. I nästan alla ärenden har företagen rekommenderats att betala tillbaka biljettkostnaden till konsumenten.

– Om man betalat för en tjänst, då har man rätt att få den tjänsten. Om företaget sedan säger att de inte kan leverera tjänsten, då ska inte konsumenten betala för den heller, säger Marcus Isgren på ARN.

”Oskäligt mot konsument”

Vissa bolag har skrivit i avtalet att de inte ska behöva leverera tjänsten, om något utanför deras kontroll skulle förhindra det. Men det spelar ingen roll, enligt ARN.

– Det är ett avtalsvillkor som är oskäligt mot en konsument. Man får inte avtala i strid med tvingande lagar. Då gäller lagen framför avtalsvillkoret, säger Marcus Isgren.

I vilken situation skulle en arrangör kunna slippa betala tillbaka pengarna för ett corona-inställt evenemang?

– Vi har inte haft någon situation där vi bedömt att det funnits sådana möjligheter, säger Isgren.

”Kan inte svara”

Vicky von der Lancken och Bosse Andersson är osäkra på om de skulle klara av att betala tillbaka biljettkostnaderna om de skulle behöva.

– Just nu har vi lite kaos och jag kan inte svara på det, säger Vicky von der Lancken.

Om ARN skulle komma fram till att ni behöver betala tillbaka pengarna, kommer ni följa det beslutet då eller inte?

– Det kan inte vi säga nu utan det får vi se då, säger Bosse Andersson.

Anmälningar till ARN

Visa

Det kulturevenemangs-bolag som anmälts i särklass flest gånger till ARN är Krall entertainment, som anordnar allt från krogshow med GES till magiföreställning med Joe Labero. Krall har i år anmälts över 450 gånger. ARN har fattat beslut i 105 av ärendena och i 84 av dem rekommenderas Krall att återbetala biljettkostnaderna till kunden. Övriga ärenden har gjorts upp i godo, återkallats av kunden, avskrivits på grund av att kompletteringar inte kommit in eller liknande. Kulturnyheterna har utan framgång sökt Krall entertainment.

Dalhalla, det gamla kalkbrottet utanför Rättvik, är vanligtvis scen för allt ifrån festivaler till konserter och humorkvällar. I år har de anmälts till ARN ungefär hundra gånger. De vill inte ställa upp på en filmad intervju men svarar via mail till SVT Dalarna att de i de flesta fall kontaktat de som anmält till ARN och lyckats göra upp i godo, vilket bekräftas av ARN.

Biljettföretaget Ticketmaster har anmälts 113 gånger men enligt ARN är många av anmälningarna missriktade eftersom de egentligen borde riktas mot arrangören.

Produktionsbolaget Julius, som bland annat arrangerar föreställningar på Nöjesteatern i Malmö, har anmälts till ARN 44 gånger. ”Det är fortfarande frågor kring vilken köpklausul som gäller, så vi inväntar svar i dessa ärenden, säger Emelie Löfmark på Julius till SVT Skåne.

2entertain har fått 17 anmälningar men bolaget bedriver även verksamhet på andra scener som också fått anmälningar (Hamburger börs 6, Vallarna 4, Wallmans 6, Lisebergsteatern 2).

Vicky nöjesproduktion har anmälts 37 gånger, Oscarsteatern 12, Chinateatern 4 och Krusenstiernska teatern en gång.

Källa: ARN

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vicky von der Lancken på Vickys nöjesproduktion och Bosse Andersson på 2Entertain om anmälningarna. Foto: TT
Vicky von der Lancken, på Vickys nöjesproduktion, och Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN.
Vicky von der Lancken, på Vickys nöjesproduktion, och Marcus Isgren, ordförande och chef på ARN. Foto: Jessica Gow/TT - Gabriel Liljevall