”Ingen kan se att du köpt likes”

Uppdaterad
Publicerad

Hur lätt är det att fejka popularitet på Facebook? Kulturnyheterna tar kontakt med några sajter som tar betalt för ”gillningar”.

Exakt hur stor marknaden är för fejkade Facebook-likes är svårt att avgöra, men vid en snabb sökning dyker sju olika tjänster upp. För att få reda på hur dessa företag agerar har Kulturnyheterna tagit kontakt med dem under falska förespeglingar.

Vi utger oss för att vara ”Lisa”, ägare till en nystartad e-butik med häst-, hund-, och kattillbehör, som överväger att köpa fler fans till butikens Facebookprofil. Sedan skickar vi samma mejl med frågor till alla företag.

Snabba svar

Inom en timme dyker tre svar upp i inboxen. I det första får ”Lisa” rådet att inte köpa alltför många fans i ett första skede:

”Jag skulle säga att lagom ligger runt 500 stycken, det är lagom enligt min åsikt och vår näst lägsta paket. Det skulle passa bra och det går att sprida ut de på en vecka eller så om du hellre vill det än att de kommer direkt”, skriver företagets företrädare.

Han fortsätter med att garantera diskretion:

”Ingen kan se att du handlat likes och vi (...) håller alltid högsta sekretess emot våra kunder, alla är riktiga svenska medlemmar som likear, så de kommer att aktivt se det som du postar i loggen och därmed kunna bli intresserade av det samtidigt.”

”Mer än 500 ser konstigt ut”

Ett annat företag är inne på samma bana: ”Jag skulle rekommendera 500 om det är en ny site. Mer ser som sagt konstigt ut och jag kan göra så att dem kommer succesivt under 1 vecka”, skriver detta företags representant.

I svaret från det tredje företaget blir rådet att göra en dubbelt så stor investering: ”Vi kan absolut hjälpa dig att komma igång på Facebook. Jag föreslår att du lägger en mindre beställning på tex. 1000 likes först och beställer sedan fler om du skulle önska det. Ingen kan se att du köpt likes, det är också helt riktiga personer som gillar, inga fejk.”

”Står för vår verksamhet”

Efter att vi kontaktat företagen under namnet ”Lisa” skrev Kulturnyheterna ett nytt mejl. Där förklarade vi vilka vi är, och varför vi egentligen kontaktat dem. Företagen fick även frågan om huruvida de ser något problem med att sälja Facebook-likes.

Joel Tukiainen, som äger ett av företagen, svarar att han inte tycker att det är några konstigheter.

– Vi ser inget problem med att sälja Facebook-likes eftersom vi jobbar med traditionell marknadsföring. Det är alltså helt riktiga människor som gillar kundernas FB-sidor och därför ser vi inga etiska problem med det.

Det bryter inte heller mot Facebooks regler vilket det skulle göra om användarna var fejk, svarar han i ett mejl till Kulturnyheterna.

Mattias Dios, som driver ett annat av företagen, är inne på samma linje:

– Vi står för vår verksamhet. Vi ser inget moraliskt fel i detta då det är en ny typ av marknadsföring.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.