Johanna Koljonen bakom #prataomdet: ”Journalistiken har inte tillgång till dessa berättelser”

Uppdaterad
Publicerad

Det finns fler typer av sexuella erfarenheter än de som syns i massmedia. Därför skapade Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter twittertaggen ”#prataomdet”. Nu är de nominerade till Stora journalistpriset, och planerar en bok.

Frilansjournalisterna Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter ville visa att gråzonen mellan bra sex och övergrepp är stor och fylld av händelser som kan berätta något om människors känslor, sexualitet, kultur och hela vårt samhälle i dag.

Personliga berättelser

Därför startade de den omskrivna kampanjen #prataomdet på mikrobloggen Twitter, som skulle fånga in personliga berättelser kring negativa, sexuella upplevelser. Och det gjorde den. Massor av människor har berättat om händelser som inte känns bra, på Twitter och i andra forum. De knyts ihop av taggen ”#prataomdet”.

”Alla var ombord!”

I förlängningen hoppades Johanna Koljonen att #prataomdet skulle förändra sättet man ser på, och rapporterar om, sex. Och det tror hon att projektet har lyckats med:

– Jag tror att det har fått människor som jobbar inom media att tänka på hur vi skriver om sex. Minst tio tidningsredaktioner, radio och tv gav plats för samma typ av självbiografiska texter i jagform, som brukar ses som alldeles för långt in i den intima sfären. Alla var ombord! Det tror jag är unikt i svensk mediehistoria.

Nya möjligheter

I tisdags nominerades #prataomdet till Stora journalistpriset, med motiveringen: ”För att ha gjort det privata allmängiltigt och fått en hel värld att prata om det.”

Nomineringen förvånar Johanna Koljonen, eftersom ett twitterprojekt inte är vad man brukar kalla för journalistik.

– Men hur skulle en journalistisk bevakning av det här ha sett ut? Journalistiken har inte tillgång till dessa subjektiva berättelser om sexuella upplevelser, konstaterar hon.

Utan källkritik

Även konkurrenterna i prisklassen ”Årets förnyare” har använt sociala medier. Koljonen ser en trend, som dock saknar vissa journalistiska fördelar:

– Man kan ju inte använda vanlig källkritik i sociala medier, men när berättelserna blir många, kan man se trender och övergripande mönster. De sociala medierna visar att det finns en vilja att berätta sanningen. Jag tror att folk vill berätta hur ens eget liv ser ut, säger Johanna Koljonen till Kulturnyheterna.

Nästa år hoppas Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter på att kunna ge ut berättelser från #prataomdet i en slags antologi.

Rebecka Ljung/Kulturnyheterna

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.