Det är Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, som på uppdrag av Institutet för mediestudier har studerat hur reklamintäkterna hos nyhetsmedier har förändrats mellan åren 2008 och 2019, samt gett prognoser för 2020 och 2021.
I sin prognos för hela 2020 tror man att totalt en fjärdedel av annonsintäkterna kommer att ha försvunnit innan årets slut – vilket är ett tapp på totalt 1,3 miljarder kronor. Detta trots att den övriga reklammarknaden slår rekord i omsättning år efter år.
”En perfekt storm”
Det här är något som Lars Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier, tror beror på en slags ”perfekt storm” där två negativa utvecklingar plötsligt sammanfaller.
– Först den strukturella minskningen av annonsintäkter de senaste tio åren, på i snitt en halv miljard kronor varje år, och sedan coronakrisen ovanpå det. Då är det inte roligt att sälja annonser hos dessa traditionella medier, säger Truedson till Kulturnyheterna.
Tävlar mot Facebook
Även om det finns exempel på mediehus som har lyckats hejda pengatappet genom att till exempel öka sina digitala prenumerationer, så har nyhetsjournalistik generellt halkat efter kraftigt i marknadens utveckling sedan 2011.
Ett problem är att en stor del av annonserna har flyttat till digitala medier, där dessa främst köps av stora globala företag som Google och Facebook.
– Det är otroligt svårt för ett svenskt, eller skandinaviskt mediehus, att slåss med de här globala jättarna – även om de kanske är stora på sin marknad, säger Lars Truedson.