1988 sänkte den amerikanska konstnären Andres Serrano ned ett krucifix i en behållare med urin och tog en bild. Konsekvensen blev ett ramaskri som var så starkt att Fotografiska nu höjer säkerheten inför den kommande utställningen med fotografen.
– Av någon anledning har Piss Christ fortfarande ett komplicerat förhållande till allmänheten trots att den inte är förbjuden, säger Andres Serrano.
Omstritt verk
När Piss Christ ställdes ut första gången startade den en rasande debatt om finansiering av offentlig konst i den amerikanska senaten. Serranos konst har även utsatts för våldsamma attacker. I Lund förstördes flera verk av nazister 2007, och i Frankrike vandaliserade militanta katoliker bilden på krucifixet ett galleri 2011.
– Jag är inte en hädisk konstnär, jag är en kristen konstnär. Jag växte upp som katolik. Och som kristen och konstnär anser jag mig ha all rätt att använda min tros symboler, säger Andres Serrano.
Det var kroppsvätskorna och de religiösa objekten som blev Andres Serranos genombrott i slutet av 1980-talet. Varje fotografering krävde noggranna förberedelser.
– Jag höll på mycket med pisskonst vid den här tiden. Det är ett missförstånd om ”Piss Christ” att krucifixet sänktes ned i ett glas urin, korset var mycket större än så. Det kunde ta mig flera veckor att samla pisset, berättar han.
Dokumenterar begäret
Under 90-talet skildrar Andres Serrano sexuellt begär i A History of Sex. Han fotograferar hemlösa, döda kroppar, Ku klux klanmedlemmar – porträtt som utstrålar värdighet men väcker starka känslor. På Fotografiska visas även nyare verk, och jag frågar om han är trött på att prata om de gamla.
– Det är en konstig situation jag befinner mig i. Inom konstvärlden vill de inte ha provokation men när jag gör något annat så säger de: ” Det var ett svagt verk av Serrano, det är inte tillräcklig bra, det är inte tillräckligt starkt.” Så de förväntar sig provokation även om de inte vill ha det.