När auktionssajten Barnebys listade de mäktigaste i konstsverige tog Daniel Birnbaum förstaplatsen. Foto: TT

Daniel Birnbaum är mäktigast i konstsverige

Publicerad

Auktionssajten Barneby har listat de 51 mäktigaste personerna i Sveriges konstvärld. Förstaplatsen tar Moderna museets museichef.

Daniel Birnbaum är konstsveriges mäktigaste person. Det menar i alla fall auktionssajten Barnebys jury som har listat de 51 mäktigaste personerna i Sveriges konstvärld. I motiveringen skriver de att konstlivet står stilla för att observera museichefen när han ger sig ut i konstdjungeln.

En av Sveriges största konstsamlare

På andra plats hamnar konstsamlaren Lena Josefsson som är ordförande i Moderna museets vänner och i Market art fair. Hon var också med och möjliggjorde att Sverige och Moderna museet fick en egen paviljong på förra årets Venedigbiennal.

Klara Lidén, högst rankad av konstnärerna

Auktionssajtens bloggare Joanna Sundström, Pontus Silfverstolpe, Carl Larsson, Jonas Kleerup och Ziggy Lucas är de fem som har sammanställt listan som består av bland annat musei- och konsthallschefer, gallerister, journalister och så klart konstnärer.

På femteplats finner man den första konstnären på listan, Klara Lidén, vars installationsverk får stående ovationer världen över. Sveriges kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke rankas som 44:e mäktigaste personen.

Topp 10 mäktigaste i Sveriges konstvärld

Visa

1. Daniel Birnbaum, museichef Moderna Museet

2. Lena Josefsson, konstsamlare och ordförande för Market Art Fair och Moderna Museets vänner

3. Per Skarstedt, gallerist

4. Claes Nordenhake, gallerist

5. Klara Lidén, konstnär

6. Carl Kostyal, gallerist

7. Verner Åmell, konsthandlare

8. Mårten Castenfors, konsthallschef

9. Anna-Stina Malmborg & Gunnar Höglund, samlare

10. Magdalena Malm, institutionschef

Se hela listan här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer